Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Søger fødselssteder og vielsesoplysninger for

Recommended Posts

På 21/6/2017 den 12.14, Jarleif Nordheim skrev:

I folketellingen 1865 http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0211&kenr=002&bnr=0263&lnr=000 er Lena Martine skrevet som "Tina" - sikkert fordi moren også het Lene Martine. 

Etterslekt bor fremdeles på gården.

Vennlig hilsen

Jarleif Nordheim, Vestby

Hej igen !

Jeg har arbejdet en del med at finde rundt i jeres fine søgbare systemer, men jeg undrer mig nu lidt over, hvordan du ha fundet frem til at efterkommerne stadig bor på ejendommen.

Vil du afsløre det ;-))  ?

Ahhhh, jeg ser du selv bor i Vestby ... er det derfor ?

1 time siden, Jarleif Nordheim skrev:

Stemmer! Lokalkunnskap er alltid greit å ha :-)

Jarleif

Ham ham - ja, det har du ret i !

Kender du dem så meget, at du ved, om de er interesseret i Slægtsforskning også ?

53 minutter siden, Jarleif Nordheim skrev:

Ja denne pensjonisten, Kari Rustad, er svært slektsinteressert, krusta(a)frisurf.no

Jarleif

Oh, det lyder interessant - jeg vil prøve at kontakte "Kari" ... jeg går ud fra det er en kvinde - rigtigt ?

Mange tak for indsatsen !

• 4 uker senere...

En ting som jeg ikke rigtig kan forstå er, at jeg ikke kan finde dødsdato og dødssted for disse:

Johan Alfred Langvig f. 31-07-1860,  Glemminge

Lene Martine Rustad f: 05-02-1861, Vestby

Jeg har spurgt hos Gravferdsetaten i Oslo, men uden svar.

Jeg har søgt alle aviserne efter dødsannoncer og deres navn under "Død i Norge" - men igen resultat !

Jeg en fornemmelse af, at I i Norge er lidt mere "private" med hensyn til oplysninger om døden, og ikke i samme grad som vi danskere sætter annoncer i aviserne, når nogen dør.

Kan nogen hjælpe med at finde deres døds-oplysninger - dato og sted ;-))

Jamen, jeg er lidt overrasket over, at jeg ikke selv har kunnet finde dem - jeg tænker lidt, at søgemaskinen ikke virker korrekt - jeg har virkelig søgt på den ene og den anden måde i SAMTLIGE aviser - men tak skal I have allesammen !

Jeg vil prøve at foretage søgningerne igen - nu jeg ved, hvilke aviser annoncerne har været bragt i !

Nu kan jeg se, at søgesiden er ændret siden jeg søgte på den sidst - www.nb.no  MEN ....

angivelse af FRA-dato og TIL-dato indtastet - DET VIRKER DA IKKE !!!!!!!!!!!

Jeg angiver f.eks. FRA 1940-01-01 TIL 1942-01-01 .....  og hvor skal man så klikke ??????

Klikke jeg bare på et af de andre "SØG" så finder den også andre datoer - det virker ikke !!!!!!

Da jeg selv forsøgte for 1-2 måneder siden på www.nb.no er jeg helt sikker på, at jeg har søgt på "Langvig" i perioden fra 1940-01-01 til 1942-01-01 i alle aviser UDEN at den fandt de annoncer, som I nu finder frem - meget mystisk, synes jeg !

Den søgeside virker da fuldstændig tåbelig ... man kommer jo aldrig frem til at se den pågældende avis med de "træf" den viser, der skulle være - meget mystisk !

Hvor har I søgt dem denne gang ?

Endret av Keld Sørensen
16 timer siden, Sven Hjortland skrev:

Ja, den havde jeg også tidligere, og det var herfra jeg fik perioden at søge i ud fra "gravlagt dato" for både Lene og Johan - men fandt altså intet alligevel (på den gamle søgeside !)

På Nasjonalbibliotekets sider er noen skannede bøker merket med 'Tilgang for alle' og noen med 'Tilgang for norske IP-adresser'.

Når det gjelder aviser, er de fleste (alle?) merket med 'Tilgang i norske bibliotek', se nedenfor. De som abonnerer på Aftenposten, har tilgang til avisens arkiv tilbake til 1860.

image.png

OK, det er en ændring - i den gamle version HAVDE jeg adgang til at bladre i de gamle eksemplarer af avisen - ØV !

... men Elin G. tak for oplysningen alligevel ;-))

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.