Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter et barn som ble født utenfor ekteskap sannsynligvis den 28. august 1913. 

Det gjelder Øksnes kommune men moren var i 1910 i Fana og på Ancestry hart noen brukt 1910 som fødeår.

(Mor Agnes Rødsand og barn Arnold Rogne emigrerte i 1915 - Hun 24 og barnet 2 år)

Jeg har bladd i kirkebok etter kirkebok. Og søkt på barn født i 1913. Jeg har søkt på menn i passende alder med etternavn Rogne.

Er et noen annen måte å finne posten på dette barnet? Og hvem som er faren?

Eli

13 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

I følge kirkebøkene for Øksnes er han ikke døpt der i 1913

Jeg tror hun har født et annet sted i landet, men lurer på om det er noen hemmelige triks for å finne ut hvor :-)

Jeg har søkt på alle barn født 8 og 28 august i 1910, 1911, 1912 og 1913.

Alle poster med mødre født 1891 som er mor og pige eller pike

Kan hun rett og slett ha født "sørpå" og tatt gutten nordover uten å døpe han.

Og dermed seilt under radaren?

er det mulig at gutten rett og slett ikke er registrert?

Foreldrene hennes igjen var dissentere, men brødrene hennes døpte sine barn.

• 3 uker senere...

Hei

Dersom de er dissentere, bør barnet evt. stå i en dissenterliste. 

Sørpå er jo ganske så vidt. Husk at de færreste dåpslister for denne perioden er transkribert, så her må du rett og slett bla i kirkebøker i Norge. 

I dette tilfellet hvor mor emigrerer med barnet bare 2 år gammel, så forsvinner mange aktuelle kilder, som konfirmasjon og evt. vielse. 

Her er nok kun en ting å gjøre, du må bla i kirkebok etter kirkebok. Dessverre mye arbeid.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.