Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Filmaker m m Robin K Hollister, Kenya

Recommended Posts

Jeg har en sak som jeg har prøvd å finne ut av lenge og den angår ovenfor nevnte Robin K Hollister.  Han er en kjent person innen filmverden og har vært delaktig i en rekke filmproduksjoner, hvor b l a kan nevnes Constant Gardener, Air America, Out of Africa, Congo,  pluss en rekke andre store produksjoner.  Han er nok allikevel like mye kjent som den personen som hadde ansvar for å få brent alt ulovlig elfenben som var konfiskert i Kenya, 1989 og 2016.

Så til mitt anliggende:  I en bok skrevet av en kjent Afrikansk forfatter fortelles det at hans mor var norsk, men inget navn opplyses.  Det sies at hun var fra en kjent fam i Norge, at hun skulle ha blitt født på Madeira, og senere antagelig under 2. verdenskrig,  blitt gift m en britisk Wing CommanderHollister.  Fam har bodd i Kenya etter 2. verdenskrig og hvis moren lever så er hun i dag 99 år, i en art i en Kenyansk avis opplyses det at hun var 97 år og i fin form i 2016.  Det kunne vært morsomt å finne ut hvor denne norske damen hadde sitt opphav i Norge ?

Mvh

Jan-Erling

Intr sant, dette er tydlig fra Kuki Gallmans bok !  Kunne jo spurt henne, men det er ikke sikkert at det er så smart akkurat nu, hun er fremdeles noe redusert etter at hun ble skutt to ganger i maven i fjor høst og går gjenom en lang rekonvaliserings prosess.  Det er tydlig at morens norske fornavn var Berit !  At hun var i Malindi når hun skrev dette brevet  er antagelig en ferie tur, da hun bodde i Mutaigha, Nairobi.

Jan-Erling

15 minutter siden, haugland skrev:

At hun var i Malindi når hun skrev dette brevet  er antagelig en ferie tur, da hun bodde i Mutaigha, Nairobi.

Det er vel Robin som er i Malindi - uten at det har noe å bety for morens opphav...

I en artikkel i Aftenposten 29.03.1954 står det om juristen E.J. Hollister som "er gift med en datter av nordmannen Bjarne Kopperud, som har den store farmen Murera i nærheten av Nairobi".

Mvh Ragnhild Brænd

Ifølge ei Cuba-bok på nb.no møttes Bjarne og Marthe på Cuba i perioden 1907-1910 der dei gifta seg og fikk første dattera Aasta i 1909.

https://www.nb.no/items/7f238d7e2c37b86f92b67e581906cdb3?page=0&searchText="Bjarne Kopperud"

Endret av Åsbjørg Susort

Meir av historien her:

https://www.nb.no/items/45bcecb3966fd1a776c59b7199359d9c?page=0&searchText="Bjarne Kopperud"

Tror en datter Gerd var gift med Leif Henie, Sonja Henies bror.

Du finner mye hvis du søker på nb.no

Ref 13 og 14. Dette er meget intr, men jeg har ikke norsk IP adr så jeg får ikke sett på hva som står om disse folkene !  Er det mulig å gi ett utdrag av de viktigste opplysninger, så hadde det vært flott !

Sven:  Fint takk for dine opplysninger, det gjenstår nu å finne ut om dette paret hadde en datter, Berit ?

Takk for hjelp så langt !

Jan-Erling

Bjarne Kopperud har en datter som ble gift med  Edward Jackson Hollister.

Bjarne Kopperud

3. nov 1886
Undersøk denne personen

•  
  •  
    Endre
  •  
    Legg til
  •  
    Mer

Opplysninger (8)

https://www.myheritage.no/site-family-tree-11470271/borch?indID=2000071#person-2000125

----

<Private> Kopperud

•  
  •  
    Endre
  •  
    Legg til
  •  
    Inviter
  •  
    Mer

Opplysninger (1)

https://www.myheritage.no/site-family-tree-11470271/borch?indID=2000071#person-2000125

----

Endret av Ann-Mary Engum

Her er passasjerlisten fra dampskipet Salamanca  -  Avreist fra  Funchal, Madeira med ankomst London 27. august 1919.

Bjarne Kopperud og hustru Marthe har med en baby på 2 måneder. Kan det være Berit?

kopperud madeira.jpg

Endret av Sven Hjortland
  • Liker 1

Dødsannonse i Aftenposten 4.mars 1959 ser ut til å oppgi 5 barn. Ifølge Cuba-boken skulle det være 6, men en kan være død tidligere:

Be om oppslag fra noen som har abonnement.

04.03.1959

Side: 13

...Nr. 105 ilfønpoffcll 13 Min kjære mann og vår goda far, svigerfar og bestefar direktør Bjarne Kopperud døde i Nairobi, 3. mars 1*59. Marthe Kopperud Aasta, Arne, Gerd, Kaare, Bertt Svigerbarn og barnebarn...

Tilgang i norske bibliotek

Ser at det under # 19 er oppført baby som 1/2 år i 1919, og det passer også bra m Berit.  I flg ett intervj i en avis i Kenya 2016 var hun 97 år da, så ennu en bekreftelse på at dette må være rette person !

Jan-Erling

• Liker 1
  • 9 måneder senere...

Jeg kom litt sent til festen her. 

Berit Camilla Kopperud er mormoren min og Robin er onkelen min.

Hun er fortsatt i live og fyller 100 år 9.Mai. 

Kan jeg spørre om hva som er grunnen til interessen for Robin og familien? 

Er det fortsatt informasjon du mangler eller er ute etter?

Geir

Min intr for dette er enkel .  Jeg har bodd flere år Kenya og truffet både Kopperud og Hollister.  Hollister flere ganger.  Nu er det også slik at denne fam er I slekt med meg via b l a Sindsen, Huseby og Frøen fam m fl. på min fars side !  Slik sett er vel vi også i  familie !  Skulle gjerne hatt dine fam linjer fra Berit og fremover ?  Du kan svare meg på e-mail:

jeh-manor(krøllalfa)Haugland.st

Beste hilsner fra

Jan-Erling

• 3 måneder senere...

Det kan være at du allerede har fått informasjonen men:

Robins mor Berit Hollister (som jeg tror fyller 100 i år) er født Kopperud. Familien stammer fra Søndre Huseby gård i Oslo, der faren vokste opp. 

Jeg kom alt for seint til festen, og leste på toppen av korrespondansen og ikke fra bunn. Jeg er Robins tremenning. Vi får huske å gratulere Berit på 9. mai.

Endret av Johan Petter
Nybegynner :-(

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.