Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Politijournal fra 1896, Drukneulykke i Kjennstjernet ...

Recommended Posts

Ja, jeg har også prøvet at søge i aviserne - men min kilde har tydeligvis ikke valideret sit materiale inden jeg fik det - det er ærgerligt :-((

Men jeg prøver at finde ud af, hvor de boede efter Jørgen Rustad blev født i Bredgade 26, Oslo.

Her er vel Karl August Rustad som enkemann i 1900, da bosatt i Vestby:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037023000282

Jeg *antar* at familien ikke bodde i Vestby da Jørgen druknet (ettersom dødsfallet ikke synes å være registrert i kirkebøkene for Vestby). Så da gjentar jeg henvisningen til adressebøker for Kristiania ...

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1

Ikke alltid man rekker å stoppe innlegg når de blir lagt inn omtrent samtidig. :-)

Telling 1900 var også lagt inn i # 18.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
10 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ikee alltid man rekker å stoppe innlegg når de blir lagt inn omtrent samtidig. :-)

Telling 1900 var også lagt inn i # 18.

Sant nok (til begge avsnittene dine). Hadde tydeligvis oversett lenken til ft 1900 i #18.

DTH

• Liker 1
9 minutter siden, Jarleif Nordheim skrev:

Vestby bygdebok bind 1 har dette om Jørgen:

image.png.119d890a06fca98fd28926ce20daa64c.png

Og dette Rustad hører til hovedsognet Vestby - ikke Garder..

mvh Jarleif

Vel, jeg lette gjennom alle kirkebøkene, også hovedsognet, men gikk ikke så langt som til 1899:

Akershus fylke, Vestby i Vestby, Ministerialbok nr. I 9 (1878-1900), Døde og begravede 1899, Side 190, nr. 2

https://media.digitalarkivet.no/kb20060927040729

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
  • Takk 1

#31. Det er ellers ikke så lett å vite hvor sognegrensene gikk. Jeg lette første og fremst ettet dødsfallet i kirkeboken for Garder (men så altså igjennom samtlige kirkebpker i Vestby) fordi jeg antok at Rustad måtte sogne dit, all den tid Flesa (Nordre Rustad) gjorde det. og derfor søkte jeg in bygdfeboken bind 2, ikke 1 ... Har du et kart som viser sognegrensene?

DTH

Opererer kun på iPhone fra hytta, og da er det litt vanskelig m karttjenester. Men tror kart via kommunens hjemmeside viser sognene. 

Og Rustad er av de mer krevende gårdene å ha oversikt over - med 2 ulike gårder i hovedsognet og en i Garder, mens denne siste er delt opp i 5 nåværende bruk. 

Mvh Jarleif

• Liker 1

Jamen, jamen, jamen ... jeg kan jo ikke selv nå at gøre noget før I har fundet oplysningerne !

Det er både godt og ondt ... men tak skal I have alligevel.

Nu har jeg lige IGEN opdaget, at mine kildedata IKKE er særlig valide ... han døde jo IKKE i 1896 men i 1899, åhhhhhhhh hvor er det bare noget skidt !!!!!!!!

Stor tak til DTH, og I andre !

... Jarleif Nordheim ... var det ikke dig ... joooo, det var ... jeg fik forbindelse med nulevende på Rustad Søndre !

Endret av Keld Sørensen

#36. Vi bør ha i mente at mange (dog ikke alle) liker å få oppskriften, men utføre arbeidet selv, ja. Når det er sagt, så hintet jeg i et av mine tidligere innlegg om at man måtte lete fra 1896 og fremover (jeg burde ha lagt til at man burde sjekke foregående år også). Dette fordi du baserte deg på sekundærkilder, som ofte kan inneholde feil. Men du forsøkte ikke å lete fremover i tid, altså? Selv lette jeg i går kun i 1896. I dag utvidet jeg letingen etter rettledning av Jarleif og fant endelig dødsfallet registrert.

DTH

4 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

#36. Vi bør ha i mente at mange (dog ikke alle) liker å få oppskriften, men utføre arbeidet selv, ja. Når det er sagt, så hintet jeg i et av mine tidligere innlegg om at man måtte lete fra 1896 og fremover (jeg burde ha lagt til at man burde sjekke foregående år også). Dette fordi du baserte deg på sekundærkilder, som ofte kan inneholde feil. Men du forsøkte ikke å lete fremover i tid, altså? Selv lette jeg i går kun i 1896. I dag utvidet jeg letingen etter rettledning av Jarleif og fant endelig dødsfallet registrert.

DTH

Ja, hvor mange gange skal man prøve det FØR man lærer det - pas på med andres kildedata - de kan være (er ofte) invalide ;-()

På 19/2/2018 den 13.32, Jarleif Nordheim skrev:

Vestby bygdebok bind 1 har dette om Jørgen:

image.png.119d890a06fca98fd28926ce20daa64c.png

Og dette Rustad hører til hovedsognet Vestby - ikke Garder..

mvh Jarleif

OK, DER stammer det forkerte årstal 1896 fra !

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.