Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvem var Fredrik Nielsen, far til uekte barn i Fredrikshald i 1815?

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Er det noen som har tips og råd til hvordan jeg skal finne ut mer om Fredrik Nielsen. Saken er som følger:

Den 10.12.1815 ble det født et uekte barn i Fredrikshald, Andreas Olaus Fredriksen, av tjenestepige Malene Olsdatter og tjenestedreng Fredrik Nielsen. I feltet for foreldrenes navn står det " Tjenestepigen Malene Olsdatter …. Angav ….. Fredrik Nielsen, tjenested. for giestgiver Marre at være barnets fader. Begges 1. leiermaal." Gjestgiver Marre må vel være Christopher Marre som var 33 år i iflg. folketellingen i 1801 og bodde på gården Rød i Berg prestegjeld. Malene Olsdatter har jeg kontroll på, hun flyttet tilbake til Hvaler året etter og giftet seg der. Spørsmålet er hvem var Fredrik Nielsen, hvor kom han fra og hvor ble det av han? Har saumfart de fleste av kirkebøkene i Fredrikshald og omegn fra den tiden men finner ikke navnet noe annet sted. Er det noen som kan hjelpe meg?

Link til dåpsprotokoll:

SAO, Halden prestekontor Kirkebøker, G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1815-1833, s. 6-7
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061010050125

Skrevet

Har vært innom og sett på han men har ikke greid å spore han videre. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.