Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ole Gabrielsen f.21.11-1830 - tolkning av kirkebok

Recommended Posts

Skrevet (endret)

På side 451 i ministerialboka for Nøtterø (gjelder Tjøme sokn) og på ark 194 i klokkerbok 2  1856-1874 er det notert at Ole Gabrielsen innvandret fra Quille i Sverige. En tolkning av de to bøkene sammen er at han kom samtidig med Maria Elisabeth Johannesdatter og at begge bodde på Bukkelid da de ble skrevet inn i klokkerboka.

En annen tolkning er at det verken står dato for innflytting eller bosted for Ole.

Finnes det noe sikker tolkning av dette, særlig basert på strekene i rubrikk for dato og bosted i ministerialboka, som både kan være gjentakelsestegn og markør om at data på hhv dato og bosted ikke finnes? Lenker til ministerialbok og klokkerbok er hhv https://media.digitalarkivet.no/view/1257/8179/16

og https://media.digitalarkivet.no/view/5607/77093/1

Et annet spørsmål: I rubrikken medbragte attester står det dato. Er det dato for når attesten er signert?

Endret av Terje Aurdal
Skrevet

Legg ved lenker til ministerialboken og klokkerboken(ikke bilder)

Skrevet
1 time siden, Terje Aurdal skrev:

Finnes det noe sikker tolkning av dette, særlig basert på strekene i rubrikk for dato og bosted i ministerialboka, som både kan være gjentakelsestegn og markør om at data på hhv dato og bosted ikke finnes?

Prestar følgde nok litt ulike praksisar basert på eige skjønn, i slike tilfelle der det ikkje var klare reglar, og dei var også sjølv inkonsekvente. Så svaret på spørsmålet må bli nei.

Datoane for Maria er jo utvetydige, ho flytta inn i 1855. Men merk at presten har ført henne, og Ole, inn i kyrkjeboka i 1856, så når feltet for Oles innflytting er ope (i klokkarboka *) må det bety at han flytta inn i 1856. Det faktum at han har ein attest som er skriven i 1856 styrker den tolkinga. 

* presten er meir uklar, mulig han har lagt til ein dato seinare, men teksten er vanskeleg å lesa.

Når presten har ført dei to inn i boka rett etter kvarandre tolkar eg det som at dei har oppsøkt presten saman, men altså etter at også Ole var flytta inn, i 1856.

PS.

Ser at Ole var sjømann, eg søkte han opp i sjøfartsrull utan at det der kjem fram noe som kan hjelpa i tolkinga av kyrkjebøkene, men her er i alle fall lenke:

SAKO, Tønsberg innrulleringskontor, F/Fb/L0001: Annotasjonsrulle Patent nr. 1-1724, 1860-1868, s. 184
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090421640437

Skrevet
1 time siden, Terje Aurdal skrev:

Et annet spørsmål: I rubrikken medbragte attester står det dato. Er det dato for når attesten er signert?

Det er den rimelege tolkinga ja.

Skrevet
1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Prestar følgde nok litt ulike praksisar basert på eige skjønn, i slike tilfelle der det ikkje var klare reglar, og dei var også sjølv inkonsekvente. Så svaret på spørsmålet må bli nei.

Datoane for Maria er jo utvetydige, ho flytta inn i 1855. Men merk at presten har ført henne, og Ole, inn i kyrkjeboka i 1856, så når feltet for Oles innflytting er ope (i klokkarboka *) må det bety at han flytta inn i 1856. Det faktum at han har ein attest som er skriven i 1856 styrker den tolkinga. 

* presten er meir uklar, mulig han har lagt til ein dato seinare, men teksten er vanskeleg å lesa.

Når presten har ført dei to inn i boka rett etter kvarandre tolkar eg det som at dei har oppsøkt presten saman, men altså etter at også Ole var flytta inn, i 1856.

PS.

Ser at Ole var sjømann, eg søkte han opp i sjøfartsrull utan at det der kjem fram noe som kan hjelpa i tolkinga av kyrkjebøkene, men her er i alle fall lenke:

SAKO, Tønsberg innrulleringskontor, F/Fb/L0001: Annotasjonsrulle Patent nr. 1-1724, 1860-1868, s. 184
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090421640437

Takk for responsen, Richard. Jeg er enig i at slutningene dine er de mest logiske. I farten tenkte jeg imidlertid ikke på å nevne at Ole gifter seg 8. januar 1857, altså 9,5 måneder etter at han fikk attesten (fra presten i Sverige antar jeg). Derfor kan må undre på om han faktisk ankom tidligere, fikk seg kjæreste, og måtte tilbake til Sverige for å få attest og vaksine. Man måtte jo, så vidt jeg har forstått, ha koppevaksine for å kunne gifte seg. På den annen side blir Ole pappa 8 måneder etter at han giftet seg. Det kan naturlig nok tolkes som at han og hans tilkommende (Barbro/Barbra/Barbara Bentsdatter) ikke nødvendigvis var kjærester ni måneder før ekteskapet, men at graviditeten og medfølgende ekteskap kom brått noen måneder etter Oles innvandring.

Takk for tipset om annotasjonsrullen. Ole Gabrielsen som lenken viser til kan være en annen svenskfødt Ole på omtrent samme alder og som også bor på Tjøme og er sjømann, men jeg skal gjennomgå dokumentet med interesse.

Skrevet
10 minutter siden, Terje Aurdal skrev:

Ole Gabrielsen som lenken viser til kan være en annen svenskfødt Ole på omtrent samme alder og som også bor på Tjøme og er sjømann, men jeg skal gjennomgå dokumentet med interesse

Oops ja, eg sjekka ikkje fødselsdatoen og ser no at det er ein heilt annan!

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.