Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Av og til finner man noen skatter på biblioteket

Recommended Posts

Skrevet

I dag fant jeg klassebilde av min farmor (akkurat dette bildet har vi i familien også), klassebilde av hennes søster, familiebilde av min tippoldemor og noen av hennes voksne barn, et bilde av tippoldemor og en av sønnene ved huset der de bodde (dog huset er ikke med på bildet), et bilde hvor en onkel av pappa og en onkel av mamma er med på et og samme bilde samt en liten historie om tippoldemor. Alt i en og samme bok.

DET var artig,det! :))

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kjenner veldig godt den følelsen, Lene Benedicte! 😄 For en del år siden fant jeg erindringene til sokneprest Reinert Svensen fra hans tid som sokneprest til Værøy og Røst. I boka hadde soknepresten skrevet om forliset i 1877, da min oldemors far og storebror omkom. Og ikke nok med det, det var en så fin omtale av oldemoren i boka og til og med bilde av henne! Hun het Stine Olsen Mostad og vokste opp på Værøy (moren til farfaren min). 

Boka er siden blitt digitalisert og er tilgjengelig på www.nb.no. Bilde er på side 234:  

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014072808170

Endret av Grethe Flood
  • Liker 3
Skrevet

Jeg må slutte meg til denne tråden!

For 10-15 år siden kjøpte jeg antikvarisk et billedalbum fra Meldal i Sør-Trøndelag, utgitt av historielaget der oppe. Dette fikk far som gave av meg - han var meldaling og svært interessert i "gamle dager". Det var bilder fra tiden før og etter hans fødsel i 1916. Mange av personene var navngitt, men de fleste var ukjente. Far gikk gjennom hvert eneste bilde, og har skrevet ned de han kjente fra gamle dager. Men gleden var enorm da han gjenkjente sin mor med han selv på armen (2-3 år gammel). Bildet var av personalet på gamlehjemmet i Meldal (tror jeg). Nå er far for lengst borte, men boka har jeg, og bildet er fortsatt det eneste jeg har av farmor (og far som liten gutt).

I Nasjonalbibliotekets magasiner ligger det nok mange bilder som kunne bidra til å løse mang en slektforskers problemer.

• Liker 3
Skrevet

For x antall år siden var jeg ansatt ved Trondarnes Distriktsmuseum.

Jobben min var å samle inn bilder og ta opp muntlige historier på tape.

Dette var en hyggelig jobb siden de fleste visste hvem jeg var og jeg dem.

10.000 bilder minst ble samlet inn og ca.30 opptak ble registrert.

Senere jobbet jeg for HRS ,søppelmottaket i Harstad.

Der fant jeg overgivningen av Harstad til de allierte signert . bla annet.

sjekk det lokale museum ,mye ok stuff

• Liker 1
Skrevet

Takk for at dere delte dette, Grethe og Hans Martin, disse perlene av noen historier -  Lurer på hvor mange slike det er der ute som ikke blir fortalt fordi vi leter så mye etter navn, datoer og steder.

Skrevet
4 minutter siden, odd tømmerås skrev:

Der fant jeg overgivningen av Harstad til de allierte signert . bla annet.

Wow! Som sagt, perler.

Skrevet (endret)

Da vil jeg bare gjøre alle oppmerksom på digitalmuseumet som tar imot og lagrer gamle bilder.

Kanskje finnes noen  av dine aner der?

https://digitaltmuseum.no/ 

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Da vil jeg bare gjøre alle oppmerksom på digitalmuseumet som tar imot og lagrer gamle bilder.

Kanskje finnes noen  av dine aner der?

https://digitaltmuseum.no/ 

Ja,der er det mye fine bilder. Jeg har ikke funnet mine aner det, men jeg har funnet søsken og barn av søsken. Kjempeartig det også. Men det er lenge siden jeg har sett på det, så kan hende det er kommet noe nytt. Takk for tipset 🙂

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.