Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Feil i Sortland gård og slekt, del 3 og 4? Daniel Kristensen (1718-1772), bosted Strand - Sortland, sin kone Berit Andersdatter (?-?) var hun fra Gåsbøl - Sortland?

Recommended Posts

Skrevet (endret)

I Sortland bygdebok, Gård og Slekt, del 2, side 270 fremgår at Anders Steffensen (1729-1799) på Åndstad var gift med Berit Andersdatter (1726-1790) og at Berit Andersdatter var født på Gåsbøl i Sortland av foreldre Anders Andersen og Sofia Olsdatter. Dette mistenker jeg sterkt for å være feil (og jeg skal forklare hvorfor dersom jeg får en forklaring på hvordan man har kommet frem til dette resultatet).

Anders Steffensen på Åndstad og Berit Andersdatter født på Gåsbøl var søskenbarn hvilket gjør et slikt ekteskap lite sannsynlig, men ikke komplett umulig. Det er likevel ikke dette som gjør at jeg tviler på at Anders Steffensen sin kone var fra Gåsbøl......

Jeg tror at den Berit Andersdatter som var født på Gåsbøl i 1726 av Anders Andersen og Sofia Olsdatter var gift med enkemann Daniel Kristensen (1718-1772) på Strand i Sortland. Se Sortland bygdebok, Gård og Slekt, del 4, side 466.

Selve vielsen gir lite opplysninger om denne Berit Andersdatter sitt opphav:

VIG2. 29/9 1755 i Sortland sogn.
"1755, Pridie Dom: 15 á Trinit. Trolovet Daniel Christensón
Gaasböl med Berithe Andersdatter Kieringnæss, Spons: Hans
Inngebrigtzón og Ingebrigt Pedersón af Býgd". p.45b
"Festo Michaelis. Ægteviet Daniel Christensen af Gaasböl med
Berithe AndersDaatter af Kieringnes".

Endret av Lars Østensen
Skrevet

Her var det ikke mye respons å få gitt.....

SAT, Vesterålen sorenskriveri, 1/1A/L0009: Tingbok, 1781-1786, s. 125b-126a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090429320339

I 1782 blir Torlev Nielsen Gåsøl og Martha Danielsdatter Strand innstevnet på tinget for leiermål. I tingboka fremgår at de var søskenbarn. Torlev Nilsen Gåsbøl var sønn av Nils Andersen Gåsbøl. På hvilken måte var Torlev og denne Martha Danielsdatter Strand søskenbarn?

Det er nærliggende å tro at denne Martha Danielsdatter var datter av Daniel Kristensen Strand selv om jeg ikke finner kilder som forteller noe om dette. Ikke finner jeg henne døpt eller konfirmert i kirkebøkene for Sortland. Dersom hun var datter av denne Daniel Kristensen på Strand så var trolig hennes mor Berit Andersdatter hvilket får meg til å tro at moren hennes var søster til Nils Andersen Gåsbøl....

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.