Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Randi Gundersdatter og Gregers Nilssøn, Modum 1700 tallet

Recommended Posts

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=gr06231712&gardpostnr=1827&personpostnr=2783&merk=2783#ovre

Ikke helt utenkelig....

30. juni 1737 blir enke Goro Larsdatter ved østre Wiger eie gravlagt i Heggen kirke, 76 Aar og 5 Maaneder.

Forsørger: Afgangen Niels Mogenssøn.

Tar vi med at  Gregers døper en datter som heter Goro (Guri), oppkalt etter moren?  Synes det virkelig lukter litt snadder her nå...

Samt gården har du vel vært innom tidligere?

Astrid

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=gr06231712&gardpostnr=703&personpostnr=970&merk=970#ovre

Antar Niels Monsen er identisk med Niels Mogenssøn, MEN da var ekteparet godt voksne da Gres (Gregers?) ble døpt, Niels i 60-årene og Goro rundt 40.  Deres yngste, i såfall???

Okke som, synes du skal sjekke nærmere,

Astrid

17 timer siden, Adele Marie Moe skrev:

Hei!

Jeg skal se på det du skrev Astrid, men jeg satt her å lette og fant et utdrag fra Lassens samlinger og fant noen ord fra en Kirkebok som skal ha vært borte

Under 1702 står følgende; 

1702
Nils Mogensens og ....’s Søn Gres 22/1
Fadd Karen Volle; Kirsten Oustad; Lars Torresøn Bæver.

http://www.buskerudslekt.no/wp-content/uploads/2017/06/Lassen.pdf

Hva tror dere Astrid og Dag, kan jeg være inne på noe?

Dag, du skrev noe om at GRES kunne være det samme som GREGERS?

Det er min magefølelse at du har skutt blink her - selv om 1702 avviker to år fra anslått alder da Gregers ble gravlagt. Forklaringen kan da enten være at denne Gre(ger)s fra 1702 døde unge og at foreldrene noen år etter fikk en sønn med samme navn - en vet ikke hva Lassen har tatt med og utelatt - eller at han og hans etterlatte ikke helt visste hvor gammel han var og derfor oppga et omtrentlig tall.

Det siste fikk fikk jeg et godt eksempel på i forrige uke da jeg så et bilde av en gammel familiebibel der en mann hadde skrevet inn at han på en hvis dato i 1861 feiret sin 74. fødselsdag. Selve datoen var rett - den kan bekreftes. Problemet var bare at han var født i 1789. Dermed fylte han 72 år i 1861! 

Det er også sannsynlig at det er rett foreldre Astrid har funnet. Ja, Mons og Mogens må betraktes som varianter av samme navn. Jeg har flere eksempler fra denne tiden at de to formene ble brukt om hverandre om samme person - alt etter skriverens egne preferanser. 

Hvis en ser på fadderne i 1702 ser jeg at Austad (Oustad) er representert både der og ved dåpen av Gregers' sønn Niels i 1737. Austad er gnr. 26 og nabogård til Vike østre.

Fadderen Kirsten Oustad er nok denne Kirsten Pedersdatter Oustad som gravlegges 23/12 1716: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000566559 

Selv om det ikke fremgår av bygdeboka, synes det sannsynlig at hun var gift med den Ola Olsson som var bruker og delvis eier av Austad på denne tiden, og dermed kanskje mor til Goro Olsdatter Austad som var fadder i 1737.

Men mon tro om ikke det gjentatte fadderskapet samt navnet Goro betyr en familieforbindelse? Men ut fra det lille som står i bygdeboka er i hvert fall ikke jeg i stand til å lese ut hvordan det evt. skulle henge sammen. Så her trengs nærmere undersøkelser. 

Fadderen Karen Volle er nok Karen Nilsdatter Våle (c1681-1749) som ca. 1701 giftet seg med enkemann Christian Pederssøn Klæboe, som i sitt første ekteskap hadde vært gift med Alhed Johansdatter Sommer, jfr. mitt innlegg #13. Hun var eier av Austad fra 1728 til sin død, men hadde brukere der. Dermed er det gjennom fadderskap etablert en mulig forbindelse til den slektskretsen jeg gjør rede for i #13. 

18 timer siden, Astrid K. Natvig skrev:

Kan Randi og Maren være den samme???  Nevnes ingen Maren på skiftekortet i 1773, men derimot Randi på 15 år (jfr. også konfirmasjon i lenke over).

Har sett på skifteprotokollen og myst meg fram så godt jeg kan....  Av døtre nevnes Goro (fra 1. ekteskap), 31 år og Randi 15 år,  Christine 13 år

og Pernille 9 år, så opplysningene om de 6 gjenlevende barna på skiftetkortet stemmer.

Jeg tror det er store muligheter for at du har rett i at Randi og Maren er den samme. Det er riktignok så vidt plass til et ekstra barn mellom vielsen i 1758 og Marens dåp i 1760. Spørsmålet blir om det er mulig å finne Maren gravlagt mellom 1760 og 1773. Hvis ikke tror jeg vi kan konkludere med at de er identiske. Jeg har noen eksempler på at barn siden gikk under andre navn enn det som står i kirkeboken ved dåpen. Spørsmål en da må stille seg, er om det er skrevet feil navn i kirkeboken eller om navnet vedkommende senere gikk under nærmest må betraktes som et kallenavn.

Tusen hjertelig takk til dere begge to for ufattelig stor hjelp som jeg setter meget stor pris på 🙂 

Synes dette er veldig spennende og når jeg fikk så god dra og tanke hjelp på veien ble det nok ekstra spennende og jeg føler jeg har lært endel.

Så... nå er jeg litt usikker på hva neste steg er? Jeg satt å bladde i skifte kort i går kveld til øynene gikk trill rundt og ble ikke sååååå mye klokere.

De millitære rullene er jeg ikke så godt kjent med, men kan ta en titt for å prøve å se om jeg kommer videre.

Mens jeg leste i skiftekortene i går, ble jeg plutselig litt usikker på om jeg har funnet rett slekt bakover på kona til GREGERS?

Mulig det er lurt å lage et eget emne om henne?

40 minutter siden, Adele Marie Moe skrev:

Mens jeg leste i skiftekortene i går, ble jeg plutselig litt usikker på om jeg har funnet rett slekt bakover på kona til GREGERS?

Mulig det er lurt å lage et eget emne om henne?

Jeg går ut fra at det er Berthe Pedersdatter du sikter til? I tilfelle tror jeg det kan være en god ide, for jeg har på følelsen at det er mest sannsynlig at hun ikke var fra Hovland. Jeg ser av FamilySearch at det var to andre Berthe Pedersdøtre døpt på Modum på 1730-tallet, som bør undersøkes. Dessuten er jo veien til nabobygdene kort. Og der ser jeg at det er et ganske stort antall navnesøstre.

1 minutt siden, Dag Thorsdalen skrev:

Jeg går ut fra at det er Berthe Pedersdatter du sikter til? I tilfelle tror jeg det kan være en god ide, for jeg har på følelsen at det er mest sannsynlig at hun ikke var fra Hovland. Jeg ser av FamilySearch at det var to andre Berthe Pedersdøtre døpt på Modum på 1730-tallet, som bør undersøkes. Dessuten er jo veien til nabobygdene kort. Og der ser jeg at det er et ganske stort antall navnesøstre.

Ja, det er henne jeg sikter til 🙂 Er veldig usikker på om jeg har riktig Berthe?

Kan lage et eget emne om henne jeg, skal bare lufte hodet litt først.

Hmm... bare tenke hvordan jeg skal klare å finne den rette?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.