Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Fødte og Døpte Hemnes ca 1772?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg finner ingen kirkebok for Hemnes eller Nord Rana eller Alstadhaug for tiden rundt 1722?

Jeg leter etter Karen Andersdatter, datter av Anders Eriksen Grønfjell og Ane Mikalsdatter/ Mikkelsdatter.

Jeg finner ingen fødte/ døpte for dette tidsrommet?

Skrevet
2 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Kirkebok for perioden du nevner.

Man må bla i kronologisk liste,ser jeg.

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?start_year=1770&end_year=1780&text=rana

Takk Ann-Mary. Nei, denne var ganske håpløs. Tar jo sju evigheter om jeg skal gjennom denne. Står jo ikke moderne datoer engang. Hun er ikke direkte ane så da venter jeg til det blir transkribert eller en gang jeg må vente på noe og ikke kan gjøre annet enn å surfe. Skriften er jo ikke så verst leselig, men det går trått likevel. Men hvorfor står ikke denne boka sammen med de andre? Jeg fant den ikke når jeg søkte på kilder?

Skrevet
3 timer siden, Lillian Ørndahl skrev:

Jeg finner ingen kirkebok for Hemnes eller Nord Rana eller Alstadhaug for tiden rundt 1722?

Jeg leter etter Karen Andersdatter, datter av Anders Eriksen Grønfjell og Ane Mikalsdatter/ Mikkelsdatter.

Jeg finner ingen fødte/ døpte for dette tidsrommet?

Skrivefeil på fødselsåret?

I tematittelen står det 1772.

Skrevet

Hei. Av Gardshistoria fremgår dette på gården Grønlia i Rødvassdalen: Dave Jonsen, f. 1766 fra Tullagranheia, blev g.m. Ane Andersdr., fra Storea . Grønfjellet, f. 29.09.168, d. 10.08.1851. Kan ikke skjønne annet enn at dette må være folket du leter etter. M.v.h. Alv.  

Skrevet (endret)

Johan Solbakk har skrevet av kirkebøkene for Hemnes og Rana for hele 1700-tallet og frem til 1819. Leter der da. Eller sser jeg i bygdeboka for Rana at 

Anders Eriksen var fra Brennås. Han har jeg som døpt fastelavenssøndag(08.02)1728, med foreldre Erik Olsen og Ane Gregusdatter(som var søster av

min formor Dorthe Gregusdatter). Ane Eriksdatter var født ca 1688 og død etter 1752. , og ble gift 04.10.1716 med Erik Olsen . Erik Olsen Brennås

var født ca 1692 med far Ola Eriksen. Annes foreldre var Gregus Ørjansen født ca 1650 og Ane Andersdatter født ca 1762. Har en god del mer på disse da.

Kirkebokavskriftene til Johan Solbakk tror jeg skal være å finne på siden til  Rana Slektshistorielag

Endret av Anne Lise Hovdal
Skrevet (endret)

Finner ikke noen Karen Andersdatter med far Anders Eriksen Grønnfjell døpt i 1771-1775, men finner en Karen født 20.10.1774 og døpt Dom.22.p.trinit med far Anders Eriksen'Strocklien.

Anders Eriksen og kona bodde ifølge bygdeboka på rydningsplassen Storea under Grønnfjellet, så det passer jo nesten iallefall. Her er lenke til

originalen: 

https://media.digitalarkivet.no/view/16557/235

Herfra skal det være mulig å laste ned kirkebokaskriftene som Johan Solbakk har skrevet av. Fikk dem av Carl Olsson på e-post en gang, men han lever

ikke lengre:

https://caolsson.wiki.zoho.com/Kirkebokavskrift.html

Skrevet

Hei. Erik Olsen, Brennåsen br. II, f. ca. 1690, d. 1752, g.m. Ane Greisdr., fra Jamtlia, f.c. 1688, hadde bl.a. sønnen Anders Eriksen, f. 1727, bos. Storea u. Grønfjellet. Anders blev g.m. Ane Mikkelsdr., f.c. 1733, fra Sør Dunderland. Anders skal visstnok ha vært skolemester en tid.

(Ane Mikkelsdr., f. 1733, skal være dr. av Mikkel Gregusen, f.c. 1708, oppr. fra Mellingsjord i Hemnes, g.m. Marit Larsdr., f.c. 1706, fra Vedå i Hemnes. Mikkel br. Sør Dunderland br. 1. )

M.v.h. Alv.  

Skrevet
3 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Skrivefeil på fødselsåret?

I tematittelen står det 1772.

Ja, 1772, beklager.

Skrevet
2 timer siden, Alv Edvardsen skrev:

Hei. Av Gardshistoria fremgår dette på gården Grønlia i Rødvassdalen: Dave Jonsen, f. 1766 fra Tullagranheia, blev g.m. Ane Andersdr., fra Storea . Grønfjellet, f. 29.09.168, d. 10.08.1851. Kan ikke skjønne annet enn at dette må være folket du leter etter. M.v.h. Alv.  

Takk for at du lette! Men jeg leter etter Karen Andersdatter, ikke Ane. Ane Mikalsdatter heter mora. Og faren Anders Eriksen, ikke Dave Jonsen. Tror ikke Grønlia er det samme som Grønnfjell her.

Skrevet
58 minutter siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Finner ikke noen Karen Andersdatter med far Anders Eriksen Grønnfjell døpt i 1771-1775, men finner en Karen født 20.10.1774 og døpt Dom.22.p.trinit med far Anders Eriksen'Strocklien.

Anders Eriksen og kona bodde ifølge bygdeboka på rydningsplassen Storea under Grønnfjellet, så det passer jo nesten iallefall. Her er lenke til

originalen: 

https://media.digitalarkivet.no/view/16557/235

Herfra skal det være mulig å laste ned kirkebokaskriftene som Johan Solbakk har skrevet av. Fikk dem av Carl Olsson på e-post en gang, men han lever

ikke lengre:

https://caolsson.wiki.zoho.com/Kirkebokavskrift.html

Ja, dette så jo veldig riktig ut; Takk for hjelpen! Men hva eller hvor er Strocklien? 

Skrevet
34 minutter siden, Alv Edvardsen skrev:

Hei. Erik Olsen, Brennåsen br. II, f. ca. 1690, d. 1752, g.m. Ane Greisdr., fra Jamtlia, f.c. 1688, hadde bl.a. sønnen Anders Eriksen, f. 1727, bos. Storea u. Grønfjellet. Anders blev g.m. Ane Mikkelsdr., f.c. 1733, fra Sør Dunderland. Anders skal visstnok ha vært skolemester en tid.

(Ane Mikkelsdr., f. 1733, skal være dr. av Mikkel Gregusen, f.c. 1708, oppr. fra Mellingsjord i Hemnes, g.m. Marit Larsdr., f.c. 1706, fra Vedå i Hemnes. Mikkel br. Sør Dunderland br. 1. )

M.v.h. Alv.  

Ja, dette er foreldre og besteforeldre. Skolemester her også? Det var litt artig. Har en annen gren som går ned til Danmark, der det er mange generasjoner med prester og lærere.  : )

Skrevet

Hei. Jeg ser at Anders Eriksens nest yngste datter hette Karen, men inger opplysninger om hvor hun blev av. Hennes yngre søster hette Marta, f. 1778, blev bos. i Leirfjord, enl. Gårdshist., uten noe mer. Kanskje andre vet noe bedre svar. M.v.h. Alv.

Skrevet
4 minutter siden, Alv Edvardsen skrev:

Hei. Jeg ser at Anders Eriksens nest yngste datter hette Karen, men inger opplysninger om hvor hun blev av. Hennes yngre søster hette Marta, f. 1778, blev bos. i Leirfjord, enl. Gårdshist., uten noe mer. Kanskje andre vet noe bedre svar. M.v.h. Alv.

Nei, jeg har ikke noe på Karen jeg heller. Det kan jo være at hun var en av de som bodde hjemme hele livet, av forskjellige grunner? Takk for at du lette!

Skrevet (endret)

Og her finner jeg Karen og yngste søsteren Martha som konfirmanter i 1797. Det kan vel tyde på at Karen er noe yngre enn født 1772, siden søsteren

Martha skal være født ca 1778. Hun var jo en voksen konfirmant på 23 år hvis det var hun som var født i 1774, men det var ikke så uvanlig å bli

konfirmert så sent på den tiden

https://media.digitalarkivet.no/view/17095/58?indexing=

Jeg finner også Anders Eriksen Dunderlandets kone Ane Mickelsdatter som introdusert 1.søndag etter Hellgi Trekongersdag 1775, og i bygeboka

finner jeg en Anders Eriksen i Sør-Dunderlandet som var bruker av bruk 2 der fra ca 1760., og som senere var bruker av Midtigarden der frem 

til 1772, men det står jo ikke noe om famile der eller om han var der senere. Passet jo veldig med Ane Mickelsdatter som hans introduserte kone

da som jo også var fra Sør-Dunderlandet. Introudksjonen var jo noen uker etter barnets dåp

Skrevet
1 time siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Og her finner jeg Karen og yngste søsteren Martha som konfirmanter i 1797. Det kan vel tyde på at Karen er noe yngre enn født 1772, siden søsteren

Martha skal være født ca 1778. Hun var jo en voksen konfirmant på 23 år hvis det var hun som var født i 1774, men det var ikke så uvanlig å bli

Jeg finner også Anders Eriksen Dunderlandets kone Ane Mickelsdatter som introdusert 1.søndag etter Hellgi Trekongersdag 1775, og i bygeboka

finner jeg en Anders Eriksen i Sør-Dunderlandet som var bruker av bruk 2 der fra ca 1760., og som senere var bruker av Midtigarden der frem 

til 1772, men det står jo ikke noe om famile der eller om han var der senere. Passet jo veldig med Ane Mickelsdatter som hans introduserte kone

da som jo også var fra Sør-Dunderlandet. Introudksjonen var jo noen uker etter barnets dåp

1 time siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Takker og bukker; flott å få konfirmasjonen deres! Men står det dato noe sted? Ja, da ble sikkert Ane introdusert. Men da kunne hun ikke være med på dåpen? 

Skrevet

Nei det står ikke dato for konfirmasjonen, men 1.søndag etter påske. Dette var ifølge Bauers kalender 23.april 1797

Skrevet
11 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Nei det står ikke dato for konfirmasjonen, men 1.søndag etter påske. Dette var ifølge Bauers kalender 23.april 1797

Tusen takk!  🙂

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.