Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Peder Olsen Langeland - Soldat i Det Bergenhusiske Regiment - Litt hjelp til å forstå militærhistorie og hjelp til å finne militærrullen

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei,

Min 3 * tippoldefar Peder Olsen Langeland (1779 - 1824) ble født og døde på garden Langeland i Hosanger. Litt tilfeldig fant jeg han i boken Barstad, H. J., Bergenhusiske Nationale Skarpskyterbataljons Historie 1810 - 1817, Kristiania, 1917 på www.nb.no:

Peder Olsen.JPG

https://www.nb.no/items/24f75311a59f3c3c681854c01bd283cf?page=63&searchText="peder olsen langeland"

Jeg er temmelig sikker på at dette er "min" Peder Olsen Langeland, både navn, fødselsår og geografi stemmer.

Jeg har forsøkt å finne militærrullen hans, uten suksess. Noen som vet hvor kan jeg finne denne?

Ellers er jeg også interessert i forstå mer av historien til Det Bergenhusiske Regimentet. Er følgende forståelse korrekt:

Peder Olsen Langeland var soldat i Det Bergenhusiske Regiment, Nordfjorske Bataljon, i perioden 1800 - 31.12.1810. I 1810 ble en gren av dette regimentet omgjort til Den Bergenhusiske Skarpskytterbataljon. Peder tilhørte dermed denne bataljonen en kort stund før han ble dimittert. Det Bergenhusiske Regimentet var aktiv i urolighetene i 1801 og i Napoleonskrigen i perioden 1807 - 1814.

Er det noe mer historisk "krydder" å ta med her?

Endret av Frank Marton Pedersen
Skrevet

Der fant jeg Peder Olsen Langeland, nr. 94 på høyre side, i kompanirullen for Bergenhusiske nasjonale infanteriregiment, Mellom Nordhordlanske kompani:

https://www.digitalarkivet.no/ru20111202630590

Ser ut som han var musketeer. Høyden hans var 66, men hvilken enhet er brukt her? Tommer? Da var han i så fall nesten 168 cm høy. Videre ser det ut til at han ble innrullert 01.01.1800. Videre står det vel også at han er gårdbruker

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.