Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Gorine Marie Erlandsdatter, født 12.07.1823 - når død?

Recommended Posts

Skrevet

Hun er født i Nes, Akershus. Og hun gifter seg i Nes 29 .05.1846 med Erik Eriksen fra Ullensaker. De flytter så dit, (hun står som utflyttet den 3 juli samme år). Stedet heter Lørdagsrud.

De får 5 barn:  Edvard, 24.06.1846.    Mina Amalie, 12.08.1848 hun finner jeg igjen i Oslo FT 1900, ugift med en datter.  Marthea, 06.04.1851 som gifter seg og drar til Amerika, som hjelpsomme og dyktige folk i dette forumet har funnet for meg, TUSEN TAKK!   Inge Gurine, 21.11.1854, vet ikke mer om henne.  Amund, 17.03.1857 - han finner jeg i Oslo FT 1900, enkemann.

Deres far, Erik, dør 05.021898 og han bor da på Gjestad fattiggård som enkemann. 

Men hvor og når døde Gorine?

Jeg var innom Ancestry og søkte litt. Det kom da opp bl.a. at "hun" døde i Oslo 5 oktober 1871. Jeg tittet i kirkebøker der og i Ullensaker og Nes men jeg finner ikke noenting. Og når jeg nå et par dager etter går inn på Ancestry for å se mere så får jeg ikke noe på henne.

Er det noen her inne som kan hjelpe meg litt?

Jeg håper å finne et skifte etter henne for eventuelt å finne ut mer om sønnen Edvard.

Med hilsen

Jon Kjell Andersen

Skrevet
28 minutter siden, Jon Kjell Andersen skrev:

Hun er født i Nes, Akershus. Og hun gifter seg i Nes 29 .05.1846 med Erik Eriksen fra Ullensaker. De flytter så dit, (hun står som utflyttet den 3 juli samme år). Stedet heter Lørdagsrud.

De får 5 barn:  Edvard, 24.06.1846.    Mina Amalie, 12.08.1848 hun finner jeg igjen i Oslo FT 1900, ugift med en datter.  Marthea, 06.04.1851 som gifter seg og drar til Amerika, som hjelpsomme og dyktige folk i dette forumet har funnet for meg, TUSEN TAKK!   Inge Gurine, 21.11.1854, vet ikke mer om henne.  Amund, 17.03.1857 - han finner jeg i Oslo FT 1900, enkemann.

Deres far, Erik, dør 05.021898 og han bor da på Gjestad fattiggård som enkemann. 

Men hvor og når døde Gorine?

Jeg var innom Ancestry og søkte litt. Det kom da opp bl.a. at "hun" døde i Oslo 5 oktober 1871. Jeg tittet i kirkebøker der og i Ullensaker og Nes men jeg finner ikke noenting. Og når jeg nå et par dager etter går inn på Ancestry for å se mere så får jeg ikke noe på henne.

Er det noen her inne som kan hjelpe meg litt?

Jeg håper å finne et skifte etter henne for eventuelt å finne ut mer om sønnen Edvard.

Med hilsen

Jon Kjell Andersen

Fint om du kan legge ved lenker.

Skrevet (endret)

Død 5.10.1871 - Trefoldighet menighet, Oslo - var tydeligvis pasient ved Rikshospitalet.

SAO, Trefoldighet prestekontor Kirkebøker, F/Fd/L0001: Ministerialbok nr. IV 1, 1858-1877, s. 226
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060901020447

Endret av Kari Sandberg
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Jon Kjell Andersen skrev:

Nummer 15

Vestfold fylke, Nøtterøy, Tjøme i Nøtterøy, Statlig folketelling (1875-1875), Dokumentside, Side 2284
Permanent bilde-ID: ft20110215320689
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20110215320689
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-ft20110215320689.jpg

Skrevet (endret)

Ser at Grethe siterer meg i # 6.

Men teksten i sitatet er det ikke jeg,men trådstarter som har skrevet.  🙂

Endret av Ann-Mary Engum
Skrevet
3 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ser at Grethe siterer meg i # 6.

Men teksten i sitatet er det ikke jeg,men trådstarter som har skrevet.  🙂

Jeg siterer fra #1! 

Skrevet

Ja,jeg vet det.  🙂

Men det ser ut fra innlegget at det er meg du siterer.

🙂

Skrevet (endret)

Slettet. 

Endret av Grethe Flood
Ikke sikker på om dødsfallet er for rett Amund Eriksen.
Skrevet (endret)
2 timer siden, Jon Kjell Andersen skrev:

Amund, 17.03.1857 - han finner jeg i Oslo FT 1900, enkemann.

Nå siterer jeg fra nr. 1 😮 

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lurer litt på om dette kan være Edvard Eriksen?

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=7884&h=13135599&tid=&pid=&usePUB=true&_phsrc=bjD2044&_phstart=successSource

Edward Erickson

in the 1910 United States Federal Census

Name: Edward Erickson
Age in 1910: 63
Birth Year: abt 1847
Birthplace: Norway
Home in 1910: Cambridge, Isanti, Minnesota
Race: White
Immigration Year: 1879
Relation to Head of House: Head
Marital status: Single
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Native Tongue: English
Occupation: Baker
Industry: Bakery
Employer, Employee or Other: Wage Earner
Home Owned or Rented: Rent
Farm or House: House
Naturalization Status: Naturalized
Able to Read: Yes
Able to Write: Yes
Out of Work: N
Number of weeks out of work: 0
Endret av Sven Hjortland
Skrevet

Tusen tusen takk for hjelp og interesse fra dyktige folk.

Nå skal jeg prøve å finne et skifte etter Gorine Marie. Egentlig er jeg på jakt etter hennes sønn Edvard og jeg hadde en tråd 20 april 2016;  Edvard Eriksen, bagersvend 29 år...

Der fikk jeg utrolig mye info men jeg har ikke greid å "fullføre".

Denne Edvard kan være far til min oldefar men jeg mangler bevis. Finner jeg et skifte etter hans mor så muligens det står hvor han oppholder seg i 1871. 

Og når tok han seg til Nøtterøy? Eventuelt når/hvor fra dro han til Amerika.

Dette er vel en "nøtt" på slektstreet og muligens det stopper opp her når det gjelder denne delen av slekten. Men jeg er takknemlig for ideer om hvordan jeg kan få bekreftet at dette virkelig er slekt eller ikke.

Så ønsker jeg dere alle en riktig god dag.

Med hilsen

Jon Kjell Andersen

Skrevet

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.