Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei

Eg er "på jakt" etter ein som heiter Kasper Kristiansen fødd 1901. Dette har eg funne i kirkeboka, jfr fil, kirkeboka er frå Søndre Land:

https://www.digitalarkivet.no/kb20060626090362 

Kasper Kristiansen er barnefaren til nr 8, Ruth Magdelena.

Iflg kirkeboka har han oppheldt seg, jobba som "tjenestegutt" på MARSTAD, i området Søndre Land / Vestre Toten kring 1920.

Det betyr mykje for meg og familien å finne ut om Kasper Kristiansen har søsken, barn og sånt. 

Har prøvd på eit anna forum utan å lukkast

Tusen takk til deg som kan hjelpe meg, ventar spent.

PS! Eg har funne nokre få som stemmer med navnet, men alderen stemmer ikkje, og det har ikkje vore mulig å fastslå at det er rette personen.

Helsing Torveig

1 minutt siden, Torveig Botnen skrev:

Hei

Eg er "på jakt" etter ein som heiter Kasper Kristiansen fødd 1901. Dette har eg funne i kirkeboka, jfr fil, kirkeboka er frå Søndre Land:

https://www.digitalarkivet.no/kb20060626090362

Kasper Kristiansen er barnefaren til nr 8, Ruth Magdelena.

Iflg kirkeboka har han oppheldt seg, jobba som "tjenestegutt" på MARSTAD, i området Søndre Land / Vestre Toten kring 1920.

Det betyr mykje for meg og familien å finne ut om Kasper Kristiansen har søsken, barn og sånt. 

Har prøvd på eit anna forum utan å lukkast

Tusen takk til deg som kan hjelpe meg, ventar spent.

PS! Eg har funne nokre få som stemmer med navnet, men alderen stemmer ikkje, og det har ikkje vore mulig å fastslå at det er rette personen.

Helsing Torveig

Siterer,i håp om at lenken blir klikkbar.

https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/farskapssaker-rettshistorisk-gjennomgang

Lov av 10.4.1915 om barn født utenfor ekteskap

Flere lover som kom i 1915 - kalt de Castbergske barnelover - forårsaket en gjennomgripende forandring i barnets stilling. Hovedloven, som var av 10.4.1915 om barn, hvis foreldre ikke har inngått ekteskap med hverandre, gjorde farskapsspørsmålet og innkrevingen av bidraget til et offentlig anliggende. Moren ble pliktig til å oppgi faren. Farskapet skulle bringes på det rene; betingelsene for å fastslå farskap ble skjerpet. Dette hang sammen med at barnet kom i nesten samme familierettslige forhold til faren som et barn født i ekteskap - med arverett etter faren og farsslekten (ikke odelsrett) og rett til farens slektsnavn. Arveretten etter faren gjaldt ikke for barn født før 1.1.1917.

Melding og farskapsforelegg

En av de viktigste endringer i loven, var det offentliges plikt til å søke farskapet bragt på det rene gjennom en raskere reaksjonstid. Svangerskapsmelding burde skje til bidragsfogden gjennom lege eller jordmor senest tre måneder før nedkomst. Ellers skulle moren selv, hvis ikke lege eller jordmor var tilstede ved fødselen, innen fire uker gi melding til bidragsfogden. Lege eller jordmor var bl.a. pliktige til å oppfordre moren til å oppgi barnefaren. Unnlatelse av å oppgi noen som far, eventuelt flere hun hadde vært sammen med i det kritiske tidsrom, samt å gi falsk forklaring, medførte straffeansvar. Lege eller jordmor var i denne forbindelse ikke underlagt taushetsplikt.

Jeg har også prøvd å finne Kasper Kristiansen, uten å lykkes. I folketellinga 1910 er det bare to med dette navnet som er født i 1901, den ene i Askim og den andre i Holum, Vest-Agder. Ser jeg på de som er født i 1900 og 1902 er det flere i nærområdet. I 1900 er det en i Kolbu og en i Ringsaker, i 1902 er det en i Nordre Land og en i Vardal.

Det er kanskje ikke noe annet å gjøre enn å vente til folketellinga 1920 blir tilgjengelig i desember 2020. Siden Kasper Kristiansen i 1920 var bosatt på garden Markestad (kalt Marstad) som ligger ca. 4 kilometer øst for Raufoss i Vestre Toten, er han trolig nevnt der i folketellinga som ble holdt 1. desember 1920, og da med fødselsdato og fødested.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.