Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Erland Halvorsen, født ca 1810 eller 1820, Søndre Fron eller Lom

Recommended Posts

Har dessverre ingen linker.

Har funnet ham på to folketellinger, men jeg får ikke til å linke fra de transkriberte sidene.

I folketellingen fra 1865, Aafjord, er han på 0039 Reitan

Erland Halvorsen 45 år fra Lom. Gift med Kristine Kristoffersdatter, 50 år fra Aafjorden.

Her har de Edvart 12 år, Karl 6 år, Margrethe 23 år og Margrethes sønn Karl 2 år.

Ingen Richard.

I folketellingen fra 1875, Aafjord, er han på 0027 Reitan, er født 1810 og fra Søndre Fron.

Gift med Kristine Kristoffersdatter, født 1817 fra Melhus.

Sønn Edvard 1855 Åfjord og dattersønn Karl 1859 Aafjord.

Vet ikke om det er de samme eller rette folkene. 

Kirkebøkene fra perioden er ikke skannet og jeg finner ham ikke på søk.

På mitt tre er han far til Richard/ Rikard Erlandsen født 19 des 1845, Selnes Åfjord.

Har ikke funnet dem i bygdeboka under Selnes.

Moren skulle være Karen Martha Rasmusdatter.

Richard ble gift med Bergithe Gjertsdatter, har funnet dem på folketelling fra 1900, på 0030 Barø, Aa kommune, Fosen.

Det er Bergithe som er linken til mine aner. Er ingen tvil om at hun ble gift med Richard, har funnet dem flere steder med de samme barna.

De bodde også sammen med hennes foreldre på Grååsteen da deres sønn Even var liten.

Men jeg finner ikke hans foreldre.

Karen Martha Rasmusdatter er fra MyHeritage, så det kan jo være hoinngæli, som vi sier i Trøndelag.

Men jeg finner ikke Richard sammen med verken henne eller noen andre.

Vet at dette ikke er som det skal være med de riktige linkene og sånn. Men jeg strever fælt her.

Finner ingen gård eller plass som heter Reitan heller.

En løsning hadde vært storartet, men alle smuler av bekreftet informasjon mottas med takknemlighet!

24 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Har dessverre ingen linker.

Har funnet ham på to folketellinger, men jeg får ikke til å linke fra de transkriberte sidene.

I folketellingen fra 1865, Aafjord, er han på 0039 Reitan

Erland Halvorsen 45 år fra Lom. Gift med Kristine Kristoffersdatter, 50 år fra Aafjorden.

Her har de Edvart 12 år, Karl 6 år, Margrethe 23 år og Margrethes sønn Karl 2 år.

Ingen Richard.

I folketellingen fra 1875, Aafjord, er han på 0027 Reitan, er født 1810 og fra Søndre Fron.

Gift med Kristine Kristoffersdatter, født 1817 fra Melhus.

Sønn Edvard 1855 Åfjord og dattersønn Karl 1859 Aafjord.

Vet ikke om det er de samme eller rette folkene. 

Kirkebøkene fra perioden er ikke skannet og jeg finner ham ikke på søk.

På mitt tre er han far til Richard/ Rikard Erlandsen født 19 des 1845, Selnes Åfjord.

Har ikke funnet dem i bygdeboka under Selnes.

Moren skulle være Karen Martha Rasmusdatter.

Richard ble gift med Bergithe Gjertsdatter, har funnet dem på folketelling fra 1900, på 0030 Barø, Aa kommune, Fosen.

Det er Bergithe som er linken til mine aner. Er ingen tvil om at hun ble gift med Richard, har funnet dem flere steder med de samme barna.

De bodde også sammen med hennes foreldre på Grååsteen da deres sønn Even var liten.

Men jeg finner ikke hans foreldre.

Karen Martha Rasmusdatter er fra MyHeritage, så det kan jo være hoinngæli, som vi sier i Trøndelag.

Men jeg finner ikke Richard sammen med verken henne eller noen andre.

Vet at dette ikke er som det skal være med de riktige linkene og sånn. Men jeg strever fælt her.

Finner ingen gård eller plass som heter Reitan heller.

En løsning hadde vært storartet, men alle smuler av bekreftet informasjon mottas med takknemlighet!

Det er samme Erland på begge tellingene.

Endret av Ann-Mary Engum

Med forbehold!

Kan dette være din Erland Halvorsen?

Erland født 21 april,døpt 24 mai 1812.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4G9-9YM

Endret av Ann-Mary Engum

Søster av Erland?

Anne f 5 april,døpt 24 mai 1807.

Foreldre:Halvor Erlandsen Haugen og Marit Pedersd.

Høyre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/9264/97

Med forbehold!

Kan se ut som at Anne havnet i Wisconsin.

(Går ikke god for innholdet)

https://www.geni.com/people/Anne-Scheie/6000000010040058199?through=6000000076309858847

Endret av Ann-Mary Engum
1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Med forbehold!

Kan se ut som at Anne havnet i Wisconsin.

(Går ikke god for innholdet)

https://www.geni.com/people/Anne-Scheie/6000000010040058199?through=6000000076309858847

Kjære vene Ann-Mary; her er det 23 svar! Jeg hadde bare en vegg å dunke hodet i her og nå har jeg massevis av informasjon; du er et unikum! Tusen takk for hjelpen igjen!  🙂

Jeg hadde en match på My Heritage fra Oppland, men hadde jo ingen informasjon om Oppland, så jeg la det ikke til. Men da er den kanskje riktig. Da fikk jeg nøstet opp den tråden også; så deilig! Takk skal du ha!

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.