Gå til innhold
Nasjonalarkivet

LØST - Herman Johannes Hermansson ca 1712 - 1749 fra Modum og hans far Johan Hermansson hva vites om de ? Hvem var mor til Herman ?

Recommended Posts

I forbindelse med  Gansepoel slekta og inngifte slekter (i dette tilfelle Dreijer slekta) så kommer jeg over et giftemål mellom Maria Anthonia Dreijer f. 1716 i Amsterdam og  Hermann Johannes Hermannsson f. ca 1712 i Modum, dør i Amsterdam 1749. Hans fars navn - Johan Hermannsson.

Jeg vil anta at far og eller sønn var kjøpmenn eller skippere da de er innblandet i en del rettsaker i Holland. Ødelagte skip og last.

Finnes det noen registreringer  om far og/eller sønn i Norge, og hvem var hans mor?

Her er vielsen fra 1741

image.png.c65334bb8a72ffbed76140aa9c27fb91.png

og her fra 2 av rettsakene:

Registered

Hermannsson / Herman

Putten / van / Sijmen

Doorman / David

Extra information

Type akte Bevrachtingscontract

Notaris Benjamin Phaff

Beschrijvinglading van het schip 'De Jonge Tobias', dat is verongelukt bij Coxhaven

Genoemde locatie(s)Christiania / revier d'Elve / Coxhaven / Hambur

Registered

Johan Hermansson

Johan Ancher

Herman Hermansson

Extra information

Type akteMachtiging

NotarisBenjamin Phaff

Beschrijvingwaarschijnlijk Noorse akte

Genoemde locatiesDrammen / Agershuis / Madum

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe

Herman Poulssøn ble sokneprest på Modum i 1662. Hans sønn, Johan Hermanssøn ble en kakse på Modum, en samler av mange eiendommer. Modums Historie har mye om han.

• Liker 1
3 minutter siden, Jon Mamen skrev:

Herman Poulssøn ble sokneprest på Modum i 1662. Hans sønn, Johan Hermanssøn ble en kakse på Modum, en samler av mange eiendommer. Modums Historie har mye om han.

Takk skal du ha Jon. 

Det var nettopp i Modum bøkene til Arnt Ruud jeg fant løsningen. Eneste jeg ikke finner er navnet på mor til Herman Hermansøn.

Mvh

Ivar

Bind 1 s 252 står det at moren var Elisabeth Madsdatter Wiel fra Strømsø. Hun døde alt 13. des 1712 etter å ha født barnet Herman. Så forsvinner han ut av Modums historie. 

6 minutter siden, Jon Mamen skrev:

Bind 1 s 252 står det at moren var Elisabeth Madsdatter Wiel fra Strømsø. Hun døde alt 13. des 1712 etter å ha født barnet Herman. Så forsvinner han ut av Modums historie. 

Supert Jon og takk skal du ha. Jeg finner ingen barn etter Herman og Maria Anthonia Dreijer verken i Amsterdam eller på Modum så antar de var barnløse?

Ellers så har jeg en del info om Maria Anthonia sin slekt om noen skulle ha bruk for det. 

Mvh

Ivar

2 timer siden, Jon Mamen skrev:

Da fant jeg Hermands dåp. Nederst i høyre kolonne - https://media.digitalarkivet.no/view/8494/5?indexing=

Og moras død. Nr. 12 - https://media.digitalarkivet.no/view/8494/267?indexing=

Det står vel kiereste, så da var de gjerne ikke gift.

Det står vel kiereste, så da var de gjerne ikke gift.

I dag bruker man helst kjæreste om noen før man gifter seg, men slik var det ikke før i tiden. På 16-og 1700 tallet var det ikke uvanlig å omtale sin ektefelle som sin kiereste.  Se innlegg fra Geir Kamsvaag Bentsen 12.01.2006 https://forum.arkivverket.no/topic/121426-35907-brud-stand-kone-qvinde-menniske-qvinden-korleis-skal-dette-tolkast/
Jeg mener også å ha sett kiereste brukt om en kvinne som beviselig var gift, på 1700-tallet, enten i Bergen eller i Trondheim. Hvis barnet ikke er oppført som uekte ville jeg ha antatt at foreldrene var gift.

Denne lenken er bedre: https://forum.arkivverket.no/topic/87036-1075-henric-greve-schoutbinachts-kierist/

Endret av Inger Hohler
Bedre lenke
3 timer siden, Jon Mamen skrev:

Roar Tank mener at de giftet seg på Strømsø. 

Kirkebøkene på Strømsø dekker desverre ikke det tidsrommet.

1 time siden, Inger Hohler skrev:

I dag bruker man helst kjæreste om noen før man gifter seg, men slik var det ikke før i tiden. På 16-og 1700 tallet var det ikke uvanlig å omtale sin ektefelle som sin kiereste.  Se innlegg fra Geir Kamsvaag Bentsen 12.01.2006 https://forum.arkivverket.no/topic/121426-35907-brud-stand-kone-qvinde-menniske-qvinden-korleis-skal-dette-tolkast/
Jeg mener også å ha sett kiereste brukt om en kvinne som beviselig var gift, på 1700-tallet, enten i Bergen eller i Trondheim. Hvis barnet ikke er oppført som uekte ville jeg ha antatt at foreldrene var gift.

Kan ikke se at Hermand er ført som uekte så det er et godt poeng. Når også kiereste var brukt om gifte kvinner så er indisiene gode nok til at jeg skriver de inn som gifte.

Takk til begge for god hjelp.

Mvh

Ivar

På 1.8.2019 den 12.30, Ivar Moe skrev:

I forbindelse med  Gansepoel slekta og inngifte slekter (i dette tilfelle Dreijer slekta) så kommer jeg over et giftemål mellom Maria Anthonia Dreijer f. 1716 i Amsterdam og  Hermann Johannes Hermannsson f. ca 1712 i Modum, dør i Amsterdam 1749. Hans fars navn - Johan Hermannsson.

Jeg vil anta at far og eller sønn var kjøpmenn eller skippere da de er innblandet i en del rettsaker i Holland. Ødelagte skip og last.

Finnes det noen registreringer  om far og/eller sønn i Norge, og hvem var hans mor?

Her er vielsen fra 1741

image.png.c65334bb8a72ffbed76140aa9c27fb91.png

og her fra 2 av rettsakene:

Ivar,

Hva er kildereferansen til denne vielsen? Har du kanskje en lenke også?

Mvh Are 

https://www.openarch.nl/saa:6b227f68-0dcd-83ab-5c18-3ecccc4f1ce0

Da er det bare å følge lenkene videre. Merk at dette er "Notice of Marriage" og ikke selve vielsen.

For historikere i Modum så har kanskje denne registreringen intresse. - https://www.openarch.nl/saa:2d433b1e-a6a2-6435-9c50-e555735eb960

Her nevnes, sammen med Herman,  en Herman Johanson Wiel som da sannsynligvis er i slekt med kona til Herman - Elisabeth Madsdatter Wiel fra Strømsø.

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
På 2.8.2019 den 2.08, Jon Mamen skrev:

Er det opplyst noe her om opphavet til "Herman Poulssøn"?

Mvh Are

Roar Tank henviser til klokker Svendsens utrykte manuskript, som skal inneholde en rekke opplysninger om hans privatliv. Klokker Svendsens manuskript skal finner et eller annet sted på Digitalarkivet. Mulig at det sto i bokhylla, som nå er borte.

1 time siden, Jon Mamen skrev:

Roar Tank henviser til klokker Svendsens utrykte manuskript, som skal inneholde en rekke opplysninger om hans privatliv. Klokker Svendsens manuskript skal finner et eller annet sted på Digitalarkivet. Mulig at det sto i bokhylla, som nå er borte.

Er det slik å forstå at Modums historie ikke sier noe nøyaktig og eksplisitt om hans opphav? Jeg spør slik, da du et sted har gitt en referanse til bind 1 av Modums historie, men kun en løs og mer generell henvisning med hensyn til herr Herman.

Mvh Are

15 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Er det slik å forstå at Modums historie ikke sier noe nøyaktig og eksplisitt om hans opphav? Jeg spør slik, da du et sted har gitt en referanse til bind 1 av Modums historie, men kun en løs og mer generell henvisning med hensyn til herr Herman.

Mvh Are

Først, stor takk til Jon og Inger  for informerende  og nyttig  hjelp i denne slektshistorien. Uten dere så hadde nok  den godeste Herman fortsatt "seilt sin egen sjø" i  Holland.

Dernest er  jeg interessert i hva Are og disiplene kan tilføre av informasjon, men det er vel som vanlig . Nada, Nada.

Men om en uke eller to så er vel all info  vel innpakket i en utgivelse i deres forlag.

Som vanlig vil mine kritiske bidrag bli slettet, så greit om dere som følger denne tråden lagrer....

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
17 timer siden, Ivar Moe skrev:

Først, stor takk til Jon og Inger  for informerende  og nyttig  hjelp i denne slektshistorien. Uten dere så hadde nok  den godeste Herman fortsatt "seilt sin egen sjø" i  Holland. [fete typer utelatt]

Dernest er  jeg interessert i hva Are og disiplene kan tilføre av informasjon, men det er vel som vanlig . Nada, Nada. [fete typer utelatt]

Men om en uke eller to så er vel all info  vel innpakket i en utgivelse i deres forlag.[fete typer utelatt]

Som vanlig vil mine kritiske bidrag bli slettet, så greit om dere som følger denne tråden lagrer....[fete typer utelatt]

Mvh

Ivar

Ivar,

Det flott at denne tråden engasjerer. Oppdagelsen av giftermålet gir en ny dimensjon til kretsen rundt "Herman Poulssøn". Jeg har selvsagt endel å tilføre, men jeg arbeider med denne kretsen med en noe annen tilnærmingsmåte. Først er jeg interessert i å vite hva som er kjent. Det er derfor jeg spør litt ekstra rundt opplysninger som ikke er kildebelagte eller mangler nøyaktig litteraturreferanse.

Jeg har som et av mange sideprosjekt sett nærmere på et krets embetsfolk med tilknytning til Romerike, hvor herr Herman er én av flere interessante personer. Mye av dette er foreløpig noe uferdig, og kan dermed ikke fremlegges fragmentert. De funnene som fremkommer i denne tråden fortjener også å bli inkludert i min planlagte artikkel, Dette er noe jeg har holdt på med siden noe før 2009, og det kan ta enda noen år før publisering kan være aktuelt.. Det er derfor en misforståelse å tro at noe skulle slås sammen på en lettvinn måte, for så ikke kunne utgis som noe selvstendig verk på knappe to uker. Det er ikke slik ting foregår.

Det er derimot uhyre interessant å få med forhold som ikke lar seg oppspore med enkelthet via de mer tradisjonelle norske kilder. Derfor er jeg glad for at du fortsetter ufortrødent med å finne stadig nye ting, samt deler dette med andre.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur

Bastian Svendsens manuskript fins som egen arkivsak. Det står ikke noe om hvor Herman Poulssøn kom fra. Men det står at Johan Hermansøn var hans sønn i ekteskapet med Maria Sommer.

2 timer siden, Jon Mamen skrev:

Bastian Svendsens manuskript fins som egen arkivsak. Det står ikke noe om hvor Herman Poulssøn kom fra. Men det står at Johan Hermansøn var hans sønn i ekteskapet med Maria Sommer.

Takk for svar. Hvilket bind og på hvilken side av Modums historie er opplysningen om dette ekteskapet, og sønnen Johan, opplyst?

Mvh Are

7 timer siden, Jon Mamen skrev:

Bind I, s 161 forteller om sogneprest Herman Poulssøn

Jon Mamen,

Takk for litteraturreferansen.

Da kan jeg kvittere med å opplyse at Herman Pålsson (evt. Paulssøn) skal knyttes til gården Heni (Henni) i Nes på Romerike. Dette er ikke nevnt i gårdshistorien for Henni (Birger Kirkeby, Nes på Romerike: 4 Gardshistorien, 1968, s. 115ff), som likevel har visse opplysninger om hans mor "Kirsten" på Henni omkring 1650. Her vil jeg kunne komme en ny, revidert og svært utfyllende fremstilling etterhvert.

Det er kanskje noen av leserne som er etterkommere etter Herr Herman? I så kunne det være interessant å få vite hvordan dere kommer tilbake til ham.

Det er i det hele mye ugjort når det gjelder norske prestehistorie, så opplysningene som er gitt i denne tråden er viktige bidrag til å kartlegge forhold som er noe mer vanskelige å få plass enn ved mer tradisjonelt gårds- og slektshistorie.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen

Da ser jeg fram til å få vite mer om Herman Poulsen. Jeg er jo ingen slektning, men jeg har hatt samme jobb som han, jeg var sogneprest i Modum 1985-2005.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.