Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Julekort, symbolikk

Recommended Posts

I anledning denne juletid, og om noen har et minutt til overs, kan det leses noe symbolikk i dette julekortet? Det ble sendt fra Norge til slektninger i Minnesota. Det skrives glædlig jul, dvs før rettskrivningsreform fra 1917 der æ ble til e. Så det er fra før 1917. Er det svensken som sitter oppe i en nedskalert eller spesiell rød nisselue? eller er det et annet plagg? og firkløveren, kan den si noe? 

Julekort.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/241605-julekort-symbolikk/
Del på andre sider

Det snømannen har på hodet skal kanskje representere en hatt eller lue, men det er en ødelagt kurv. Kanskje var ikke snømennenes utseende så ensrettet i folk hoder som de er i dag. Og flosshatter var det sikkert ikke særlig vanlig å se på snømenn den gangen de var statusplagg. 
Firkløveren er et ønsker-deg-lykke-symbol, men noe uventet midt på vinteren i munnen på en snemann.
Det er ikke noe reklamekort for Freia Firkløver, for Firkløveren kom først i 1927. 
Fuglen er umiskjennelig blå og gul, men blåmeisen er også blå og gul og en av de vanligste småfuglene våre. Jeg prøvde å søke på "svenske" og "blåmeis" for å se om jeg fant noen sammeheng, men borsett fra at fuglen også er vanlig i Sverige var det lite å finne ved å Google. Og det er vel kanskje ikke så rart. Slang-ord og begreper fra gamle dager kan det være vanskelig å finne noe om! 
Det ser ikke ut som om snemenn var et svært vanlig julekortmotiv på denne tiden, deter det eneste jeg kan si.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.