Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til oppslag i Hole Bygdebok, Buskerud og gården Sørumseiet.

Recommended Posts

Dersom noen har tilnang til Hole Bygdebok og bindet som inneholder Sørumseiet, så er jeg interessert i opplysninger om Christopher Hansen.

Han fikk etter hva jeg har fått opplyst et barn uten ekteskap Kirsti Guulsdtr.Gjesvold. Barnet, en datter , ble døpt Marthe 21.10.1764. Han giftet seg 25.12.1764 med Johanne Thomasdtr.

Jeg er interessert i opplysninger om fødsel/død og hvem som var hans foreldre. Jeg er også interessert i om bygdeboka omtaler datteren Marthe. Mora døde ca 15 mnd etter Marthes fødsel.

Marthe ble konfirmert i 1781. Da bodde hun på gården Frøyshov.

Rune,

jeg finner ingen Christopher Hansen beskrevet som husmann under Sørum i Hole Bygdebok. I 1762  er det en husmann Hans Jensen Sørumseie (under Nordre Sørum), død 1787, og 70 år som var gift med Lisbeth Larsdatter, død 1774, 80 år. Det kan jo være en sønn av ham.

Det er også en Anders Hansen, som var husmann under Østre Sørum i 1762. Det kan jo være en bror.

Det var 9 husmenn totalt på Sørum i 1762, og jeg ser ingen andre som kan passe. Jeg kan jo se om jeg finner noe under Kirsti Gjuulsdatter på Gjesvold.

5 minutes ago, Sven Hjortland said:

Det er sikkert bedre å laste ned bøkene som Sven foreslår, det gir jo en mye bedre søkefunksjon enn å lete manuelt.

Fant dem heller ikke på Gjesvold - med forbehold om at jeg bare skumleste igjennom begge gårdene.

Takk til begge to. Det er opplysninger jeg har fått via andre, så jeg har ikke kontrollert om det er korrekt, men dåpen bekrefter opplysningene et stykke på vei. Når det gjelder Marthe er også gårdene Svendrud og Grefserud nevnt.

Jeg skal laste ned bøkene å se hva jeg evt kan finne.

Hei Svein.

Der fant du den debatten jeg har lett etter.

Jeg hadde et større datakræsj i fjor og mistet mye info. Ikke selve slektstreet/programmet, men mye jeg hadde lagret i en egen mappe, bl.a dette.

Jeg fant aldri ut noe mer om denne Christopher Hansen Sørums eje. Det er derfor jeg nå har dratt ham frem fra glemselen igjen i et forsøk på å finne ut hvem han var.

Har nå lastet ned alle bindene av Hole boka og skal gå gjennom dem mot slutten av uken.

https://www.digitalarkivet.no/rk10041110170261

Ser at Johanne Thomasdatter/Thomesdatter var tjenestepike på Sørum i 1762.  Derav Sørum-tilknytningen muligens???

Cherchez la femme er kanskje lurt i denne forbindelsen, for jeg ser at det er i allefall to som heter Christopher Hanson som døper

barn i Hole på denne tida, inkl. gårdene Bjerke og Sonerud (des. 1764 og jan. 1765).  Mulig det går an å finne ut mer om opphavet

til Christopher hvis vi kan finne ut mer om kona,

mvh. Astrid

Hei Astrid og takk for innspillet ditt.

Jeg har tenkt i de baner. Problemet er bl.a at kun far er nevnt ved dåpen . Det er rett at Christopher Hansen får flere barn i dette området i 1760 og 1770 årene. Men det er ikke lett å vite hvem, om noen av dem er "min" Christopher. Johanne er oppført med Sørum(eje) ved vielsen, men det er trolig bare hennes oppholdssted og ikke fødested. Jeg finner ingen av dem i 1801 tellingen , så begge er døde før den tid. Trolig var dette husmannsfolk, og sannsynligvis er ikke alle husmenn og deres familier nevnt i disse bygdebøkene.

Men plutselig en dag faller brikkene på plass.

Er du sikker på at de er døde før 1801?

De kan ha flytta.  Har du sjekka Norderhov,  Lier,  Modum,  Asker ol.?  Jeg har også noen "sånne" jeg ikke finner ut av - blir skverr borte.

mvh. Astrid

Sikker er man aldri i slektsgranskning, inntil det motsatte er bevist :-). I slike situasjoner synes jeg det gamle Digitalarkivet var bedre. Man kunne søke i hele 1801 tellingen med ulike variabler. Den løsningen har ikke jeg sett i det nåværende systemet, men jeg kan selvsagt ta feil her også.

Rune,

det er ikke noe problem å søke i hele 1801 tellinge på det nye arkivet heller. Bruk bare Avansert personsøk - jeg synes det faktisk er mye bedre enn den gamle løsningen.

Her er et søk etter Christopher Hansen med en relatert Johanne - kanskje verdt å se igjennom om det er noen mulige kandidater der. Det betyr jo ikke nødvendigvis at de som kommer opp er et par, kun at de er listet på samme gård, så det tar jo litt tid å lete igjennom.

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&jt[]=13&firstname=christopher&lastname=hansen&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=johanne&related_last_name=&related_birth_year=

Du kan legge inn alle filtre du vil, og du kan også bruke "wildcards", så det er ganske brukervennlig.

Takk Per, det hadde jeg ikke fått med meg. Har nok sovet litt i timen.

Han fikk barn i 1764, så trolig må han være født omlag 20 år tidligere. Rundt 1740, kanskje.

Endret av Rune Thorstensen

https://www.digitalarkivet.no/kb20070313620512

Kari´s dåp i 1768 (nest nederst høyre side).  Anders Hansen og Johan

Hansen er faddere ved denne dåpen også.  Hans brødre???  Ønsketenkning, muligens....

Astrid

Takk igjen for god hjelp Astrid.

Det kan godt tenkes at dette er søsken av Christopher. Jeg må saumfare bygdeboka igjen å se om jeg kan finne disse nevnt på Sørums eje.

Takk igjen Per. Ja både Anders og og Johan (1747-1783 kan være i slekt med Christopher. Men kan er ikke godt nok i slektsgranskning. Det er åpenbart at husmenn og deres familier ikke er godt nok beskrevet i bygdebøkene, og således er det ikke mye hjelp å hente der. Men jeg leter videre. Nå drar jeg mandag og blir borte i 6 uker, så videre jobb med denne familien må vente til jeg er tilbake.

Mange takk for hjelpen så langt.

Rune,

jeg synes egentlig husmenn er rimelig godt beskrevet i disse bygdebøkene, så langt det er kilder til det. Fra 1800 tallet synes jeg de er veldig godt beskrevet, tidligere enn det er vel også kildematerialet så som så.

Forøvrig fant jeg ingen Christopher Hansen eller Johanne som kunne passe i 1801 tellingen, så de var nok antageligvis døde før 1801.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070313620721

9. februar 1795 blir 60 år gamle Christopher Hanssen begravd.  Døde han på Kongsberg???  Er vel ingen plass i Hole som heter det?

Itte vet je, men navn og alder er unektelig interessant.  Jeg tok en gjennomgang av døde mellom 1768 og 1802 og han

var den eneste "passende" jeg fant, MEN jeg leste ikke med lupe, så jeg kan ha bomma.  NB: sønnen Lars, som ble døpt

i januar 1766, jfr. lenke over, døde 2,5 år gammel.  Det var dåpen hans som satte meg på sporet, for en av fadderne var

en av mine tipper, Anders Michelsen Sørumseiet OG Pauline (fadder nr. 1), Anders Hansens hustru, het Pauline Michelsdatter

og var en av søstrene til Anders Michelsen.  Så hun, via ektemannen, kan være "forbindelsen" ......

Christopher og kona kan ha flytta til en annen gård. Christopher Hansen Hurumeie (Hårum) døper Bernt i 1770 og Hans i 1771,

men navnet er såpass vanlig at det bare blir nok et søketips.  Ja, de kan ha flytta til en nabokommune, f.eks. Norderhov, Jevnaker eller Lier,

eller Kongsberg og Modum for den sags skyld.

Lykke til - lett skal det ikke være,

mvh. Astrid, som heller ikke finne verken Christopher eller Johanne i 1801.  MEN vi vet at det er noen mangler i den tellingen.....

Takk igjen for gode forsøk på å finne svar  på denne gåten.

Både Anders Hansen og Johan Hansen er beskrevet som husmenn, men det er ingen opplysninger om hvor de kom fra. Christopher Hansen må jo åpenbart ha vært noen år på Sørumsejet, men jeg kan ikke se han eller Johanne Thomasdtr. nevnt der. Så jeg tror nok neppe at alle husmenn og deres familier er nevnt. Det kan man kanskje ikke forvente, men jeg ser jo i andre bygdebøker at forfatterne har vært opptatt av å få med flest mulig av dem og deres familier. I andre bøker er de knapt nok nevnt.

Jeg skal grave meg mer ned i denne materien når jeg er tilbake i slutten av mars.

Jeg takker nok en gang for all hjelp og alle gode forslag til løsninger. Så får tiden vise om det er mulig å løse denne gåten eller ikke.

Bare henger på en hale:  Anders Hansen (78) og Pauline Mikkelsdatter (83)  er husmannsfolk på By i Hole i 1801.

NB: hun ble døpt i januar 1725, så alderen kan svinge....  Får håpe at du finner ut mer seinere,

mvh. Astrid

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.