Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Nordmenn på Grønland på 1960-tallet?

Recommended Posts

Min farfar Hermann Ragnvald Ørndahl, f Frøya 1919, skal ha vært velferdssekretær på Grønland de siste årene av sitt liv.

Han døde i 1964.

Er det noen som vet hvem arbeidsgiver kan ha vært eller om det finnes noen informasjon om nordmenn der oppe på den tiden?

Jeg hadde innbilt meg at han var på Svalbard, men har nå, mens jeg ser på Svalbard-maraton-sendingen på NRK fått beskjed om at det var Grønland.

Jeg har sett et bilde av ham i selskinnsklær og det finnes et oljemaleri malt av ham, med stort sett bare is og en isbjørn langt borte, så han var vel der, et sted.

Takknemlig for all hjelp og forslag til kilder.

Brev fra Hermann Ørndahl i Fiskeribladet 22.04.1964:

https://www.nb.no/items/d273464770f20ef645f338cbee928631?page=1&searchText="Hermann ørndahl"

Capture.thumb.JPG.397757f823fb45aa54564dd05bf67f38.JPG

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Takk 1

Drev "din" Herman Ørndahl med teater? Det er mange avisartikler som omtaler teaterleder Herman Ørndahl på www.nb.no. Her fra Rogalands avis 5. aug 1957.

En annen Herman Ørndahl eller gikk din farfar fra å være vaktmesterassistent i 1957 til velferdssekretær?

Capture.thumb.JPG.003b4b4a965bc25946cc229452e2558e.JPG

28 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

4 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Drev "din" Herman Ørndahl med teater? Det er mange avisartikler som omtaler teaterleder Herman Ørndahl på www.nb.no. Her fra Rogalands avis 5. aug 1957.

En annen Herman Ørndahl eller gikk din farfar fra å være vaktmesterassistent i 1957 til velferdssekretær?

Godt spørsmål! Har ingen anelse, har ikke hørt noe om dette før. Jeg må spørre pappa, om han vet noe.

19 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Jo da, pappa sier at dette er ham. Var han vaktmesterassistent? Fra overall til dress? Han døde lenge før jeg ble født og har ikke hørt mye om ham. Nå driver jeg med slektsforskning og finner alvorlig store hull i livshistoriene.  Godt å få hjelp til å fylle dem! 🙂 

• Liker 1

Nordlands Framtid 31. mars 1964:

Er dette Hermann Ørndahl? Det kommer ikke frem i artikkelen om mannen på fotografiet er Sven Olsen eller Hermann Ørndahl.

Capture.thumb.JPG.981467dc752796b6ee147ea19f79ba82.JPG

Endret av Frank Marton Pedersen

Er ikke teater-Ørndahl i posten over ganske lik mannen som ble fotografert i anledning velferdsarbeid hos fiskerne i posten over der igjen? Ser ut som samme mann, sett fra ulike vinkler og med ca. 13 år i mellom.

10 minutes ago, Lillian Ørndahl said:

Jo da, pappa sier at dette er ham. Var han vaktmesterassistent? Fra overall til dress? Han døde lenge før jeg ble født og har ikke hørt mye om ham. Nå driver jeg med slektsforskning og finner alvorlig store hull i livshistoriene.  Godt å få hjelp til å fylle dem! 🙂 

Artig 🙂

Overgangen fra kombinert teaterleder/vaktmesterassistent før 1957 til velferdssekretær virker i grunnen rimelig. Som teaterleder var nok Hermann flink med mennesker og en god organisator. Dette var nok viktige egenskaper for en velferdssekretær/verlferdssjef som jeg vil tro hadde som oppgave å holde humøret oppe blant fiskere og sjømenn som var innom Nordafarstasjonen i Færingehavn. Teaterbakgrunnen som Hermann hadde har nok kommet til god bruk på Grønland.

30 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Helt nytt for med denne siden av ham; så artig å se! Tusen takk! 🙂  

39 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Nordlands Framtid 31. mars 1964:

Er dette Hermann Ørndahl? Det kommer ikke frem i artikkelen om mannen på fotografiet er Sven Olsen eller Hermann Ørndahl.

Capture.thumb.JPG.981467dc752796b6ee147ea19f79ba82.JPG

Nei, det står i teksten at dette er Sven Olsen som sette opp en plakat. Men så artig at de dro til Nordland også; en meget bereist herremann, min farfar! Og fulle hus også! 😄 

1 minute ago, Lillian Ørndahl said:

Nei, det står i teksten at dette er Sven Olsen som sette opp en plakat. Men så artig at de dro til Nordland også; en meget bereist herremann, min farfar! Og fulle hus også! 😄 

Stemmer, jeg som blingset her, ja. Men en viss likhet hadde de to herrene 🙂

24 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Overgangen fra kombinert teaterleder/vaktmesterassistent før 1957 til velferdssekretær virker i grunnen rimelig. Som teaterleder var nok Hermann flink med mennesker og en god organisator. Dette var nok viktige egenskaper for en velferdssekretær/verlferdssjef som jeg vil tro hadde som oppgave å holde humøret oppe blant fiskere og sjømenn som var innom Nordafarstasjonen i Færingehavn. Teaterbakgrunnen som Hermann hadde har nok kommet til god bruk på Grønland.

25 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Ok, kombinert Teaterleder/ Vaktmesterassistent? Ja., da virker det jo mer rimelig. Pappa har aldri drevet med noe av dette, så jeg føler at jeg lærer å kjenne farfaren min litt nå. 🙂 

8 minutes ago, Lillian Ørndahl said:

Ok, kombinert Teaterleder/ Vaktmesterassistent? Ja., da virker det jo mer rimelig. Pappa har aldri drevet med noe av dette, så jeg føler at jeg lærer å kjenne farfaren min litt nå. 🙂 

I artikler på www.nb.no omtales Herman som amatørteaterleder, og det kommer klart frem at denne gruppen underholdt en del rundt i landet. Trolig var dette som en hobby å regne, det kan se ut som at teateret ikke var en fulltidsjobb. Noe inntekt genererte det nok, men trolig ikke nok til at gruppen ble heltidsengasjerte. I artikkelen fra 1957 omtales vaktmesterassistentjobben, dette var kanskje noe han hadde i tillegg for å få tjene til livets opphold

4 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

I artikler på www.nb.no omtales Herman som amatørteaterleder, og det kommer klart frem at denne gruppen underholdt en del rundt i landet. Trolig var dette som en hobby å regne, det kan se ut som at teateret ikke var en fulltidsjobb. Noe inntekt genererte det nok, men trolig ikke nok til at gruppen ble heltidsengasjerte. I artikkelen fra 1957 omtales vaktmesterassistentjobben, dette var kanskje noe han hadde i tillegg for å få tjene til livets opphold

Ja, ikke sant. Tittelen Amatør-teaterleder sier vel noe om inntjeningen også. Det var nok en fritidsbeskjeftigelse først og fremst ja. Men det hadde nok en del å si for at han fikk jobb som velferds-sekretær. Både erfaringen og kanskje også kontakter han knyttet med teateret? 🙂

Denne var informativ!

https://www.nb.no/items/00a77aa8e073c883b1797e7032440efe?page=1&searchText="velferdssekretær ørndahl"

Fiskeribladet 27. november 1963, hele artikkelen er gitt i linken over

Capture.thumb.JPG.7d629ec4fe28921b7372ec93ac9b2c9e.JPG

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.