Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Mari Eivindsdatter, Bygland Prgj. Folketelling 1865

Recommended Posts

Mari Eivindsdatter var min tippoldemor, gift med Ole Olsøn, F 1817.  Han finnes også som "Ole Olsen" eller "Ole eller Olav Olsen Dale"

I folketellingen for 1965 for Bygland finner jeg familien på 8 personer.  Mari er registrert som "hans kone" på denne referansen:                                                                                  Kildeinformasjon: Folketelling 1865 for 0938P Bygland prestegjeld, Tellekrets 009, Bosted 0012 Rønningen.

Ut fra tellingen i 1865 ser det ut som at Mari (32 år i 1865) fikk sitt første barn da hun var ca 14 år.

Hennes sønn Ole Olsøn er her oppført med alder 18 i 1865. 

Merk også at det er to brødre med samme navn her, hhv 18 og 16 år i 1865.

Jeg har registrert Mari med fødselsår 1833.  Det stemmer også med oppgitt alder, 32 i tellingen i 1865.

Min teori er at hun kan være født tidligere enn 1833. Har søkt etter Mari men finner ikke tidligere informasjon om henne eller hennes foreldre.

Trenger tips evt. hjelp til å finne hennes foreldre, eller info om giftemål mellom Mari og Ole

Hva betyr "Daglønner" oppført i siste kolonne bak sønnene ole (18) og Eivind (18)? 

Svært takknemlig for hjelp!!

Hilsen Jan Wabø

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.