Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Søker informasjon om foreldrene til Eline Engebretsdatter (født 1824 i Åmot i Østerdalen)


Recommended Posts

Hadde det vært ytterligere informasjon, hadde jeg selvsagt oppgitt det 🙂 Den eneste informasjonen som ellers kan komme herfra, var at han muligens var analfabet. Dette fordi han kun har skrevet et kryss selv for navnet sitt.

Jeg har ingen andre opplysninger til de som startet dette innlegget annet enn dette vedr Lars Larsens emigrasjon til USA.

Han hadde 4 barnebarn (far Lars Larsen, sønnen til Lars Larsen Skappalseie og Alis Hansdatter), som emigrerte til USA rundt 1905.

De bodde i Sør- og Nord Dakota. Lars Larsen Viken kunne da ha vært rundt 80-85 år gammel. Det er ingenting som tyder på at de hadde kontakt.

 

Emigrasjonsprotokollene viser ihvertfall følgende;

Lars Larsen Viken 54 år gammel emigrerte fra Aamot, via Oslo med dampbåten Angelo 21.8.1874 sammen med skomaker Anders Hovelsen Humar 44 år gammel.

De betalte 77 Spesidaler og 44 shilling for billetten. de skrev kontrakt med Agenten Henderssen Brothers.

 

Oslo politidistrikt, E/Ee/Eef/L0005: Emigrantprotokoll, 1871-1876, side 386, nr 1019

https://media.digitalarkivet.no/view/43612/393

 

I registereringsprotokollen for emigrasjon er han oppgit å hete Lars Viken. se venstre side, 2 kolonne, nr 386.

Oslo politidistrikt, E/Ee/Eefa/L0001: Register til emigrantprotokollene, 1871-1880

https://media.digitalarkivet.no/view/43628/98

Jeg har søkt på ham i MH også, uten å ha funnet noe nytt. Lars Larsen Viken i Wisconsin passer tidsmessig meget bra med han som dro i august 1874 og ankom NY i september samme år. Du etterspurte barna til Lars og Eline. Hva har du selv av opplysninger/hva mangler du evt.?

I kirkeboka for Åmot, står det at Lars utvandret sammen døtrene Oline Berthea og Gina i august 1874 https://www.digitalarkivet.no/kb20070126630585 Oline og Gina var begge tilbake ved FT1875 

 

Begge døtrene kunne ikke ha vært mer enn 10-12 år gamle i 1874.

De er ikke registrert i emigrasjonsprotokollene, så de må ha blitt hjemme i Norge og satt bort til folk som kunne ta være på dem.

Kanskje Lars Larsen ikke hadde råd eller ikke fikk lov til å ta de med seg? Kanskje de ikke hadde gyldige papirer? Jeg vet ikke.

Hvem denne skomakeren han reiste med, vet jeg heller ikke. Kanskje han var en kamerat eller bekjent? De reiste iallefall til samme sted. Kanskje de bodde sammen også en stund i USA?

 

Folketellingene i 1875 viser iallefall at alle barna bodde på forskjellige steder hjeme i Norge,  i Aamot og Rendalen, enten som legdslem understøttet av fattigkassa, eller som tjenestepike/gutt.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.