Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Noen ganger stopper det opp når man leter i historien.

Det er ekstra vrient i Gauldal i gamle Sør-Trøndelag fordi mye historie brant opp da Sorenskriverkontoret ble satt i flammer tidlig i 1880-årene. Håpet er om Arkivverket  kan hjelpe.

Litt info:

I « Aallens Tinglaug» i Gauldal hadde danskekongen eierandeler (1661) i tre gårder med pant til Marselis:  Det var Kirchhus, Peder och Jon.  Hoff, Bersvend  Gierswold , Ingebret och Knut , men her har Marselis trolig solgt pantet videre til Svend Larsøn i følge «Guldals Jordbog – Ørchedals Jordbog .

Videre utover i 1660-åra og senere,  stopper all informasjon om hva som skjer med «Marselis pant»  i Ålen  når man leser i bygdebøkene.

Mitt spørsmål er om det er andre kilder i Digitalarkivet som kan gi info om dette. Jeg er spesielt ute etter Gjersvold’ historie i den tiden,  men jeg antar at dette pantet til Marselis  i Ålen   blir solgt til noen i Gauldalen, før det ender opp hos den enkelte gårdsbesitter.

Evig takknemlig for svar.

Med vennlig hilsen

Jan Moen

Hessdalsvegen 1343

Mob.nr. 905 42062

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.