Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Sverige 1798. Anna Larsdotter født (på? Naglum i Bäve). Finner ikke dåpen i kirkebøkene...

Recommended Posts

Anna Larsdotter ble iflg husförhörslängdene født 1. mai 1798 og giftet seg 31. oktober 1819 Bäve med Johannes Engelbrektson. De fikk 3 barn på Naglum, 5 barn på Raknebo - alt i Bäve. Så, i 1834 flyttet de til Sallebyn i Sundals-Ryr hvor hun overlevde sin mann (død 26. februar 1861) - med "fallandesot" (vel epilepsi) - og døde 78 år gammel 9. juni 1876.

Men dåpen (og foreldrene hennes) finner jeg ikke i Bäve eller nærliggende sogn. Nå er øynene det første en blir blind på - men er det noen som har "slumpet" over henne og kan fortelle meg hvor jeg kan finne dåpen?

Lysningen finns i Vänersborg och där står att hon kommer från Stora Almås:

Vänersborgs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13632/C I/2 (1776-1819), bildid: C0046366_00458, sida 892

och jag hittar en Anna Christina född 1 maj i födelseboken, fader Lars Andersson torpare under St Almås:

Vänersborgs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13632/C I/2 (1776-1819), bildid: C0046366_00089, sida 158

Försök följa henne i husförhörsböckerna fram till giftermålet så du ser att det är rätt person och ev. när hon tappar andranamnet Christina.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.