Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Sølv-nøtt. Når ble det tillatt med sølvgehalt 13 1/4?

Recommended Posts

Kanskje litt off case i dette forum, men det er jo så mange kunnskapsrike personer som "vet alt" her.

Googler:

"I 1608 bestemte Christian IV at lødigheten skulle være 13 1/2 lodd (843/1000) og på 1800-tallet ble det tillat å stemple 13 ¼. I 1892 endret de stempling fra 13 ¼ til 830S. Når vi sier at bestikk er i 830 sølv betyr det at 830 ‰, eller 830/1000 deler av varen er av rent sølv."

Altså ikke i bruk etter 1892, men når på 1800-tallet ble det tillatt med 13 1/4? Gjelder noen gamle langpiper.

Tusen takk for info. Den siste lenken ga meg virkelig en aha-opplevelse. Jeg finner Olaus Baastadtinius Paulsen i Halden f. 1818 og han er nevnt i min familie Baastad hvor jeg også har gullsmed Olaus Martin Baastad f. 1816 i Halden. Førstnevnte må jeg søke slektsopplysninger om.

Det ser i bøkene ut til at 13 1/4 først ble brukt etter 1820 - og altså neppe etter 1892. Det snevrer mulig tidsrom ganske bra, men finnes det litteratur om gullsmeder spesielt i denne perioden?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.