Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kan noen tyde det som står i kolonnen ekte/ uekte født på nr 67 Christian født 19. mars 1858

Recommended Posts

Skrevet

Det står do.  Som gjentagelsestegn. Så Christian er ektefødt. 

Skrevet

Jeg vil  gjerne få tydet det som står i 7. kolonne til Høyre også. 

Skrevet (endret)

Mener du kolonne for hjemmedøpt?

"af ---  Andersen"

Jeg ser at navnet går igjen flere steder i kirkeboken. Kan det stå Madm ? Som i Madam?

Endret av Trude Nilsen
Skrevet

Det er den kolonnen der det vanligvis skrives ækte/uækte. Så her står det nok som du skriver af ... Andersen. Takk for svar. 

Skrevet
5 minutter siden, Arild Bremnes skrev:

kolonnen der det vanligvis skrives ækte/uækte.

Her er denne kolonnen rett til høyre for barnets navn. Variasjoner over hvor kolonnen befinner seg i de forskjellige kirkebøkene.

Skrevet

Hva står det da i overskriften rett til Høyre for faddernes navn i klokkerboken?

Skrevet
5 minutter siden, Arild Bremnes skrev:

Hva står det da i overskriften rett til Høyre for faddernes navn i klokkerboken?

Der står det

Om og af hvem hjemmedøbt

Skrevet

Fint, tusen takk for raske svar. Jeg  får også være flinkere til lese meg fram i veiledningene, så finner jeg vel mer ut av dette selv😊

• Liker 1
Skrevet

Øvelse gjør mester. 👍 Det er jo ikke noe som er standard i disse gamle bøkene vi leter i. 😊

Lykke til med forskningen.

Skrevet

Madam Andersen var distriktsjordmor i Modum fra 1822 til 1867. Hun var uteksaminert fra jordmorskolen i Kristiania som kandidat nr 6

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.