Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kristine Simensdatter, født 8.3.1856 på Svendhougen i Follebu, Østre Gausdal

Recommended Posts

Jeg søker hjelp til å finne igjen denne Kristine Simensdatter, født 8.3.1856 på Svendhougen i Follebu, Østre Gausdal.

I FT i 1875 på Svendhougen i Follebu er hun oppgitt å hete Kristine Olsdatter, men det er feil (hennes far hette Simen Olsen).

I følge FT i 1910 bodde hun ved Frydenlund i Røyken, og jobbet son renholderske på Røken klæderfabrik.

Her er hun registrert med navnet Kristine Sørbø. Jeg kan ikke se noe stedsnavn i Frydenlund tellekrets med navnet Sørbø.

Såvidt jeg har sett av folketellingen i 1920 er Frydenlud tydeligvis et navn på et område, da de oppgir Tellekrets 8 og 9, Frydenlund I og II i folketellingen.

Røyken Klæderfabrikk ligger under tellekrets Frydenlund II. Desverre får jeg ikke søkt på en enkel måte der ennå da personsedlene ikke er organisert.

Jeg har ikke klart å finne henne i FT for 1891 og 1900 heller.

Døde hun i Røyken, emigrerte hun til USA ? Jeg vet ikke.

Håper noen har noen ideer om kildehenvisninger som kan hjelpe meg videre.

Det går ikke frem hvor hun bodde og jobbet, men jeg ser av folketellingen i 1891 at gården ble styrt av enke Nikoline Engebretsdatter.

Da vet jeg at dette er gården Bø i Østre Gausdal. Nikoline Engebretsdatter ble kalt Nikoline Bø.

Kristine Simensdatter var borte fra Bø under FT år 1900.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.