Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Vielse for Halvor Olsen og Berte Maria Erichsdatter i Hof/Åsnes

Recommended Posts

Halvor og Berte får den 6/4-1813 sønnen Erich  Erich Halvorsen - Ministerialbok for Hof prestegjeld 1790-1815 (0424P) - Digitalarkivet Det står at han er ekte født. De får i 1815 datteren Oleana Oleana Halvorsdatter - Ministerialbok for Hof prestegjeld 1790-1815 (0424P) - Digitalarkivet

Jeg har forsøkt å lete etter vielsen deres for om mulig å finne fødselsåret til Halvor og Berte, men har til tross for mye leting ikke klart å finne ut når de er født.

Jeg har imidlertid funnet en vielse mellom Halvor Olsen og Berthe Maria Marcusdatter i Hof den 14/1-1813. Dette paret bor på Lie da de gifter seg, mens paret som får barna Erich og Oleana er bosatt på Liesmoen.

Finner også Berte Eriksdatter som enke på Liesmoen i 1865. 007 Berte Eriksdatter - 0114 Liesmoen - 003 Jarernes - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 0424P Hof prestegjeld - Digitalarkivet

I FT 1801 får jeg 5 treff på Berte Eriksdatter, hvorav en er født i 1794, og faren heter for Erich Marcusen, f 1753.  Kan det være at presten ved vielsen i 1813 har skrevet Berte Maria Marcusen istedet for Berte Maria Erichsdatter, - hva tror dere? 

Jeg ser at det også finnes en scannet kronologisk liste som dekker året 1813 i Hof/Åsnes, men den er vanskelig å lese. Kan det være at vielsen fra 1813 også er ført opp her? Kanskje noen her er flinkere enn meg til å lese denne type skrift?

Tusen hjertelig takk for den henvisningen Anne. Jeg pleier å forsøke å søke på nb.no, men har ikke gjort det i denne sammenhengen. Mye interessant her som jeg får nytte av og så vet jeg nå at det finnes en bygdebok som jeg kan lete i.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.