Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Primærkilde til ekteskapet mellom Anne Hansdatter Bernhoft og Ole Staalsen (f.1653 - d.1696), sogneprest i Klæbu prestegjeld

Recommended Posts

Ekteskapet mellom Anne Hansdatter Bernhoft og Ole Staalsen er nevnt i boka "Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700".

Boka er skrevet av Svein Tore Dahl og utgitt i 2000.

På side 147 står det 'Han var gift med formannens datter Anne Hansdtr Bernhoft.570

I fotnoten står det '570 Dette blir bekreftet av kirkeregnskapene og av Trondheim Rådstueprotokoll den 9/7 1697 der det nevnes hans enke Anne Bernhoft og hennes bror Peder Bernhoft.'

Ved søk i Digitalarkivet finner jeg at det er Rådstuerettsprotokoller fra Trondheim fra 1678 til 1826. Problemet er at protokoll nr 6 mangler. Den skulle ha dekket perioden fra 1692 til 1702, akkurat det tidsrommet jeg er ute etter. Søk etter skanna arkiver - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Ved kontakt med Arkivverket får jeg følgende beskjed 'Protokollen du nevner mangler. Det fremkommer ikke av katalogen når den gikk tapt, men den har vært tapt siden før papirkatalogen ble laget i 1998.

Ettersom kilden jeg er ute etter er gjengitt i en bok utgitt i 2000 så er det sannsynligvis ikke veldig lenge siden den gikk tapt. Kan det være mulig at noen sitter på kopier av deler av dette kildematerialet som det går an å ta kontakt med?

Ellers har jeg lett i kirkeregnskapene for å finne andre referanser til ekteskapet mellom Anne Hansdatter Bernhoft og Ole Staalsen uten hell.

Er det noen som kan hjelpe meg her?

På forhånd tusen takk.

Egil Kristiansen

Stavanger

9 minutter siden, Egil Kristiansen skrev:

Ved kontakt med Arkivverket får jeg følgende beskjed 'Protokollen du nevner mangler. Det fremkommer ikke av katalogen når den gikk tapt, men den har vært tapt siden før papirkatalogen ble laget i 1998.

Ettersom kilden jeg er ute etter er gjengitt i en bok utgitt i 2000 så er det sannsynligvis ikke veldig lenge siden den gikk tapt. Kan det være mulig at noen sitter på kopier av deler av dette kildematerialet som det går an å ta kontakt med?

Jeg tror protokollen kan ha vært tapt lenger enn som så. Rådstueprotokollene er skanna fra mikrofilm NT-0715 ff, som jeg tror er fra 1960-tallet, men protokollen mangler altså på mikrofilmene.

Nå vet jeg ingenting mer om saken, men du må kanskje holde åpent for at henvisningen til Trondheim rådstueprotokoll har en feil i dateringa.

Hei,

i kongebrev nr 46 datert 18. april 1696 får Jens Lemvig kallet som sogneprest i Klæbu prestegjeld etter hans avdøde forgjenger. Se kildereferanse.

Skanna materiale: RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fca/Fcaa/L0016: Norske registre (mikrofilm), 1692-1697, s. 338a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no

Ole (Olluf) Staalsen er nevnt som prest for Klæbu i presteskatten for 1696. Se kildereferanse.

Skanna materiale: RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R61/L4106: Fogderegnskap Strinda og Selbu, 1696-1697, s. 65 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no

I første hefte av "Biographiske Efterretninger om den Nordenfjeldske Geistlighed" står det på side 110 "6. Ole Staalsen, blev 1686 blev Sognepræst her, og døde hastig i Trondhjem i sine bedste Aar 29 Marts 1696." Jeg har ikke funnet primærkilden til denne dødsdatoen, men Emilie Bernhoft bruker også denne datoen i hennes bok 'Stamtavle over slægten Bernhoft' fra 1885.

Dateringen på henvisningen til Trondheim rådstueprotokoll 9/7-1697 er derfor innenfor den tidsperioden en kan forvente at Anne Bernhoft blir nevnt som enke etter Ole Staalsen. Det er rart at Svein Tore Dahl ville oppgi denne referansen i boka hvis protokollen ikke har eksistert siden 60-tallet. Kan det være at protokollen av en eller annen grunn ikke ble mikrofilmet sammen med de andre rådstueprotokollene tilbake på 60-tallet, men at den fortsatt ligger i Statsarkivet i Trondheim?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.