Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kerstin Andersdotter f.1685 (utregnet), d. 3.mai 1751 i Hjälmseryd, Jönköping, Sverige. Gift med bonde Mårten Nilsson (1676-1749). Kan noen hjelpe til med å bekrefte opplysninger?

Recommended Posts

Hei!

1) Er det noen med tilgang til svenske kilder som kan hjelpe meg med å finne ut noe mer om Kerstin Andersdotter som døde i Hjälmseryd?

(Kilde: Begravelser i Sverige 1649-1920, referanseID: Bk C:2 p369 cn16). Jeg har ikke sett originaldokumentet. Kan noen sende meg det?

2) Hun skal ha vært gift med Mårten Nilsson f. 1676, d. 1749, han var bonde i Stenåsen, Nyed, Värmland. Har funnet en mulig kilde, som jeg gjerne vil bekrefte om stemmer: 
Sweden Marriages 1630-1920, "Andersdotter" giftes med "Nielson" den 23.okt 1711, i Hjälmseryd, Jönkôping. Er dette riktig ektepar???

3) Kan noen finne originaldokumenter som bekrefter Mårten Nilssons fødsel eller død (f. 1676, d. 1749, bonde i Stenåsen, Nyed, Värmland)?

4) Hvis Mårten var bonde i Stenåsen, hvorfor døde Kerstins i Hjälmseryd? Har de flyttet dit, eller sitter jeg med gale opplysninger?

De hadde en sønn: Andreas Martini Stenmark, født i Stenåsen, da i Nyed, 28.des 1721 (han blir noen steder også kalt Anders).

Jeg er ute etter hva som helst som har med hans foreldre å gjøre. Vil gjerne vite mer om Anders Martini Stenmarks opphav 🙂

1 time siden, Stine S. Toverud skrev:

De hadde en sønn: Andreas Martini Stenmark, født i Stenåsen, da i Nyed, 28.des 1721 (han blir noen steder også kalt Anders).

Venstre side, andre innførsel:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0038557_00076#?c=&m=&s=&cv=75&xywh=-663%2C737%2C5973%2C4041

4 timer siden, Grethe Flood skrev:

Hei Grethe!

Takker for nydelige sider å lete gjennom!

Har lest alle dødsfall for 1749, men fant iķke bonden Mårten Nilsson 😞

Kanskje han døde i Jönköping?

Eller kanskje "min Kerstin" , ikke er hun som døde i Jönköping i det hele tatt........ 😬😟

Endret av Stine S. Toverud

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.