Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Svenske arkiver i Norge/om nordmenn under unionstiden?

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg har lagt inn et innlegg på Facebookgruppa "Unknown and Unidentified OLD Pictures of Norwegian/Americans" fikk jeg følgende kommentar: "Sweden ruled Norway from 1814 to 1905. So check the Swedish record in his home town. He would have been subject to the draft.. At that time, it was still Swedens Golden age. My theory, Sweden declined in power when all of the young military returned home from duty abroad and told their family and friends that there was a better way than having a pastor rule their daily life and their future."

Jeg la ut et bilde av en mann i matrosdress fotografert i New York. Jeg tenkte det kunne være min farfar som ung, men med andre svar i dette forumet, skjønner jeg at det ikke kan være det. 

Det er nesten litt søtt at en amerikaner vil orientere meg om vår historie. Nå er det mer generelt at jeg ønsker å høre hva dere mener om et slikt svar. Jeg kan i det hele tatt ikke tenke meg at det finnes slike svenske kilder i Christiania. Men jeg har lyst til å melde tilbake til vedkommende. Jeg lurer litt på hva jeg skal skrive. Kan jeg si at Sverige og Norge var to mye likestilte land i union, og at det ikke fantes noe slikt som svenske arkiver i Norge?

12 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

fikk jeg følgende kommentar: "Sweden ruled Norway from 1814 to 1905. So check the Swedish record in his home town. He would have been subject to the draft.. At that time, it was still Swedens Golden age. My theory, Sweden declined in power when all of the young military returned home from duty abroad and told their family and friends that there was a better way than having a pastor rule their daily life and their future."

her er vel "draft" = militær innrullering - og då kan du vel opplyse denne innsiktsfulle bidragsytaren at Noreg hadde eige forsvar, uavhengig av det svenske.

Elles har vel ingen svenskar styrkar vore i krig etter felttoget mot Noreg i 1814 - (bortsett, kanskje, frå nokre FN-oppdrag som har vore meir krig enn fred)

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.