Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Har liten erfaring i slektsgransking og ønsker kommentar til følgende sak:

SAB, Gaular sokneprestembete, SAB/A-80001/H/HabKlokkerbok nr. A 4, 1889-1912, s. 21
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050818020652

Hvorfor er dåpsbarnet oppført med fullt navn og nøyaktig samme navn som en av fadderne, Fru Else Christine Meldal Haugland? 3 av de øvrige fadderne er barn av Fru Haugland, og den ene har også døpenavn Else Christine. Foreldre til barnet har annet etternavn, og jeg kan ikke se noen familiær knytting mellom familiene. Barnet er først døpt hjemme, i Askøy, og deretter er dåpen stadfestet i Gaular/Sande i Sunnfjord. Foreldrene har flere barn, med normal oppføring i kirkeboka i Askøy, og Hauglands er ikke fadder til noen av disse. Min spekulasjon går på om barnet er adoptert av familien Traae, og en av Haugland-barna er involvert?

Skrevet

Takk for svar. Jeg har disse dataene og vet hva som skjedde med Else Traae videre i livet, men jeg stusser på oppføringen i kirkeboka ved dåpen i 1894. 

Skrevet
55 minutter siden, Alf Unhammer skrev:

Hvorfor er dåpsbarnet oppført med fullt navn og nøyaktig samme navn som en av fadderne, Fru Else Christine Meldal Haugland?

Da barnet senere, f.eks. i folketellinga 1900 og i den kommunale folketellinga 1912, går under navnet Else Christine Meldahl Haugland Traae, ser vi at hun ikke er oppført med fullt navn. Det ser ut til å være ei oppkalling etter fruen ved at barnet har fått fruens doble fornavn og deretter fruens etternavn som mellomnavn. Slike oppkallinger var ikke helt uvanlige.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.