Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Trolovelse og vielse 1754, Finnmark

Recommended Posts

Igjen har jeg behov for utfylling og korrektur, først fra trolovelsen:

Finnmark fylke, Loppa i Loppa, Ministerialbok nr. 1 /1 (1753-1784), Kronologisk liste 1754, Side 16-17
https://www.digitalarkivet.no/kb20070608610096

"Intet Lovstridig hindrer: ??? ?? ?????? ???? Urbanus Mogensen ???? troeloves dydige Pige Margaretha Maria Mentzdatter Kobye; derfor vi undertegnede Cavere
Peder Andersen Norager Mentz Hansen Holøy?
d: 27 Maj: Dom: Exaud: Kirketieneste
Efter Prædiken troelovede Urbanus Mogensen og Margaretha Maria Mentzdatter. Forlovere ??? ???? Peder Norager og Mentz Hansen"

OBS: Dominica Exaudi 1754 skulle vel strengt tatt være 26. mai?

På neste, venstre side, under midten, blir paret viet:
Finnmark fylke, Loppa i Loppa, Ministerialbok nr. 1 /1 (1753-1784), Kronologisk liste 1754, Side 18-19
https://www.digitalarkivet.no/kb20070608610097

"d: 30 Jun: Dom: 3: p: Trin: Kirketieneste, Copulerede Urbanus Mogensen og Margaretha Mentzdatter Kobye. Forlovere ????? Peder Norager og Mentz Hansen Kobye."

Lenke til kommentar
https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/300853-trolovelse-og-vielse-1754-finnmark/
Del på andre sider

Forsøk:

Inted Lovstridig hindrer: at jo hederlige(?) Velagte

Urbanus Mogensen maae troeloves dydige Pige

Margaretha Maria Mentzdatter Koebye; derfor

Vi undertegnede Cavere

Peder Andersen Norager   Mentz hansen(?)

D. 27 Maj: Dom: Exaud: Kirketieneste – Holøy

Vielsen:

.  . . forlovere Overskrevne . . . osv.

Og jo, i hvert fall ifølge Trinitatis.no skulle Exaudi 1754 være 26. mai.

Mvh

EDIT: Glemte – efter Prædiken . . . forlovere overskrevne . . . – her også.

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1

Tusen takk, Even.

Det som jeg (og du) muligens leser dom Holøy: Jeg mener det er forsettelsen av (egen-) signaturen for siste forlover (brudens far). Samme litt skjelvende skrift.

Men, kan det stå Kobøy?

Mange i denne slekta har adresser og døpenavn Koby/Kobye/Kaaby. Ukjent som jeg er i området, har jeg funnet mange Finnmarkinger som i dag heter Kaaby, uten at jeg er i stand til å finne tilbake til et mulig stedsnavn. Er du eller noen andre i kjent med sammenhengen her, altså navn kontra sted?

38 minutter siden, Jan-Thore Solem skrev:

Men, kan det stå Kobøy?

Det kan det så avgjort. My bad.

Men navn kontra sted aner jeg ingenting om dessverre. Finnmark er ‹upløyet mark› for meg 😉

Mvh

EDIT: upløyet!

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.