Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tollbøker fra Porsgrunn mellom 1876-1878

Recommended Posts

Hei,

Jeg leter etter tollbøker for skonnertbriggen Valborg (bygget på Hansen’s Verft i september 1876 i Porsgrunn). Hennes kaptein var Halvor Baxaas (også kallt Halvor Baxaas Halvorsen, født juli 1851). 

Han seilte mellom Sundsvall (Sverige) og Vlie og Harlingen i Holland i 1877, men reiste ogsa til Danzig i september 1878.

Jeg leter etter tollbøker for Valborg ut av Porsgrunn mellom 1876 og 1878 for å finne ut av det han transporterte.  Har dere muligheter for å se om noe finnes om skonnertbriggen Valborg og hennes kaptein Halvor Baxaas? 

All hjelp ville settes stor pris på!

På forhånd tusen takk!

Med vennlig hilsen,

Elisabeth

• 10 måneder senere...

Mulig du for lengst har fått svar på dette spørsmålet, men ved søk på Arkivportalen, finner jeg arkiv Statsarkivet i Kongsberg SAKO/A-810 - Porsgrunn tollsted. Her ser jeg at det er en serie Ga - Tollbøker med to underserier Gaa - Tollbøker - Inngående 1797 - 1851 og Gab - Tollbøker - Utgående 1797 - 1852. 

Men så ser jeg også at det i arkiv Riksarkivet RA/S-1115 - Revisjonsdepartementet, 2. revisjonskontor, serie E039 - Tollbøker, finnes tre tollbøker fra 1876 for Porsgrunn: nr. L0230 - Porsgrunn - inngående tollbok 1876, nr. L0231 - Porsgrunn - inngående tollbok 1876 og nr. L0232 - Utgående tollbok 1876. Her er lenke til katalogen: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001367201?ins=RA

Materialet ser ikke ut til å være digitalisert. 

Dette er det nærmeste jeg kommer. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.