Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Generell kunnskap om rollefordeling for barn og/eller relasjoner som ble oppført i dåpsregistere i Holt tidlig 1700-t?

Recommended Posts

Jeg blar igjennom dåpsregisteret for Austre Moland i Holt fra tidlig 1700-tallet, men måten oppføringene er gjort indikerer ikke (ihvertfall ikke for meg) hvilken rolle de inkluderte hadde under dåpen. Lenken er til en tilfeldig side i Ministerialboken:

https://media.digitalarkivet.no/view/16920/10

Er det barnet som står på første linje eller far eller mor?

Er de neste fire personene faddere eller er far og/eller mor inkludert her?

Er det noen som har gått igjennom denne tidligere og funnet ut hvilken rolle hver oppført person har?

Vennlig hilsen

Ellen Jørstad-Stein

Innførslene følgjer dette mønsteret:

Nummer

Dag + namn på barnet (førenamn, patronym, etternamn)

"Faddre"

namn på fadder nr. 1

... nr.2 .

... 3

... 4

Namn på foreldre er ikkje med, utanom patronymet til barnet.

Takk, Ivar. Dessverre bekreftet dette mistanken min. Interessant at foreldre ikke ble tatt med i oppføringen i denne kirkeboken fra den tiden.

Presten følgde "instruksen" - Kristian Vs Norske Lov 2-8-7:

"Hver Præst skal have en Bog at tegne ved Dag og Tid deris Navne udi, som hand trolover og vier tilsammen,

saa ogsaa de Børns, som hand døber i sit Sogn, Egte og U-egte tillige med Faddernis Navne. "

Dei fleste lokalsamfunna var sikkert så oversiktlege at dette var nok til å identifisere dåpsbarnet seinare.

Og mange sokn (fleirtalet?) har ikkje så gamle kyrkjebøker, og dette er langt meir enn ingenting.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.