Gå til innhold
Nasjonalarkivet

LØST:Tyding av tekst ved dåp i 1854 i Elverum

Recommended Posts

Berthe nr 113 

https://media.digitalarkivet.no/view/9169/68 og https://media.digitalarkivet.no/view/8894/81

Her sier transkriberingen at moren heter Olia Thoresdatter og Olia Knudsdatter - hva mener dere stemmer?

Og hva skal det rette bostedet til faren være?

Flott om dere kan "oversette" navn etc på fadderne.

På forhånd tusen takk!

Forsøk:

Fars bosted: Steensætre.

Faddere: Hans Gulbrandsen Sætre, Kari Olsd. ib. Embret Thoresen Josveen, Oline Johnsd. Nygaarden, Christine Christensd. Rægstad [Rogstad?].

Mvh

• Liker 1
21 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Forsøk:

Fars bosted: Steensætre.

Faddere: Hans Gulbrandsen Sætre, Kari Olsd. ib. Embret Thoresen Josveen, Oline Johnsd. Nygaarden, Christine Christensd. Rægstad [Rogstad?].

Mvh

Tusen takk, det var interessant, nabogarden der jeg vokste opp var eid av Jon Nygaarden og Sætre er også en gård i nærheten. Steensætre har jeg ikke hørt før, men fant nå Hans Hansen i FT 1865 og da bor han på Lillesætre og heter Bliks. Bliks vet jeg også godt hvor er, rett i nærheten av mitt barndomshjem 🙂

• Liker 2
2 timer siden, Birger Carlsen skrev:

Jeg leser uegte  | pigen Olia Thoresd.(atter)|. Du får sikkert bedre kvalifisert hjelp her med bostedet.

2 timer siden, Birger Carlsen skrev:

Jeg leser uegte  | pigen Olia Thoresd.(atter)|. Du får sikkert bedre kvalifisert hjelp her med bostedet.

Thoresdatter  var korrekt, fant vielsen deres senere samme år.

• Liker 1
  • May Britt Hanstad changed the title to LØST:Tyding av tekst ved dåp i 1854 i Elverum

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.