Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kongelig resolusjon av 2.mars 1742, vedr. kirkeinndelingen i Norge.

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Denne resolusjonen ser ut til å hatt stor betydning for kirkeinndelingen i Norge på 1700-tallet og senere tider. Jeg har dessverre ikke klart å finne "originalen", om noen kan hjelpe meg dette, så hadde det vært flott!

Har prøvd å søke i Regesta Norvegica, men antar dette er for "nytt". 

Her er 73 treff i bøker på nb.no:

https://www.nb.no/search?q="2. mars 1742"&mediatype=bøker

Blant annet:

"2. mars 1742 vart det utferda eit kongeleg reskript som fastsette at ei mengd prestegjeld i Noreg skulle ha faste kapellani."

Oppfatter dette som en forberedelse på deling av mange av de til dels store prestegjeldene i Norge etter den nødvendige konsolideringen av den katolske kirke etter Svartedauden.

Endret av Eivind G. Hoel
Tilleggsopplysninger
Skrevet (endret)

Du! Den du´er!

Takk skal du ha!

Endret av Eivind G. Hoel
Skrevet

Samme tekst finnes her (Samling af Norge vedkommende. Kongelige Rescripter, Resolutioner og Collegialbreve m.m. for Tidsrummet 1660 til 1814, utgitt i 1838: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008111903047?page=155

Men denne gjengivelsen er langt mindre lettlest enn teksten som Ertesvåg lenket til. En vakker dag skal jeg vurdere å "renskrive" teksten slik at den blir mer tilgjengelig.

DTH

Skrevet

Stemmer det! Kan gjerne korrekturlese den, når Under arbeid er fjernet.

• Liker 1
Skrevet

Da har jeg avsluttet artikkelen. Kunne rett og slett ikke ta med alle detaljer om lønn, høytidsoffer og mensalgårder, etc.

• Liker 2

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.