Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Skiptvet rundt 1690: Hvilken Ole/Oluf var far til dragonen Jochum "föd paa dragoun quarteer W...... her i sogned, er 24 aar gammel" (i 1690/91)??

Recommended Posts

Leita etter dåpen til Dorthe Jochumsdatter, men fant 2 andre isteden:

1514392548_171325marsOle(2).jpe.a3ea3bec89fa1fd1fba73cbe812a4f9b.jpe

25. mars 1713: døpt Jochum Røds sønn kallet Ole. Faddere: Ellef Gieltved og Hans Skiærsager

52752789_171720junihans.jpe.fec2e27c529f7d398f56a45cab389e8a.jpe

20. juni 1717: døpt Jochum Røds sønn kallet Hans. Fadderne: Brønnell og Hans Skiærsager.

Selv om jeg ikke fant Dorthe, så er det jo god plass til henne også.

mvh jan w

• Takk 1

Har du noen synspunkter på denne teorien?

På 1.5.2023 den 21.07, tom askerøi skrev:

Og når vi er inne på overivrig: Det er ikke sikkert at jeg var helt på jordet ang disse "Østen-folka" på Skjelle, for selveieren der i 1647 var en "Østen Schielle" - som godt kan være faren til både Knut og Olle og Anne...

Dessverre er ikke gården med i de to bindene jeg har av bygdebøkene fra Skiptvet.

Og i den forbindelse: Står det i skiftet etter Anne Østendsdatter at hun er mor til alle barna som er oppgitt? 

https://www.digitalarkivet.no/sk10041012200206

?

Jeg tenker på ditt "kirkebok-referat" om at Hans og Brynild Råmunsdønner er halv-brødre.

(Skal mye til at Anne Østensdatter har vært gift med to "Råmund'er"

- det er vel heller slik at Råmund Brynildsøn har vært gift to ganger...?)

15 minutter siden, tom askerøi skrev:

Står det i skiftet etter Anne Østendsdatter at hun er mor til alle barna som er oppgitt? 

Skiftet er etter Anne Østensdatter, jmellem hendes effterlatte Børn og Arvinger.

Vel, disse er – med Raamund som far: Brynild, Hans, Anne og Giøran [Brynild er hankjønn, Giøran hunkjønn]

Sistnevnte er død og etterlater seg 4 barn: Arne, Christopher, Christi og Ingebor Torchelssønner og -døttre.

En siste Raamundsdatter, Mari, er også død og etterlater ett barn  – Kari Giertzdatter.

Mvh

• Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.