Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hva vet vi om vaksinatører i Troms/Finnmark?

Recommended Posts

Jeg har tidligere letet etter Johannes Ottesen og kona Karen Marthine Hansdatter.

https://forum.arkivverket.no/topic/318671-hvor-var-det-johannes-ottesen-flyttet-og-hvorfor/#comment-2508653

De drar fra Tranøy 28. april 1845, til "Østfinnmarken for å bosette seg der", men så forsvinner de ut av historien, helt til datteren Hansine dukker opp i Tromsø i folketellingen 1865, og siden gifter seg med Baltser Olai Ravn Korneliussen. Jeg har lett og lett etter spor etter dem, men ikke funnet dem - de kan neppe straks ha dødd heller, for Hansine var bare 3 år når de flyttet.

Men jeg kom på en ting som muligens går an å bruke: I ekteskapsoppføringen står det når og av hvem Hansine ble vaksinert:

https://media.digitalarkivet.no/view/301/150

Det var av en Dahl, antagelig O.W. Dahl siden han er nevnt lenger oppe, 3/9 1858. Kjenner noen til denne vaksinatøren? Jeg ser det bor en gammel kirkesanger Ole Valdemar Dahl i Tromsø, men reiste de rundt, vaksinatørene? Eller kan jeg anta at Hansine må ha vært i Tromsø allerede i 1958? Jeg har ikke klart å finne konfirmasjonen hennes i Tromsø.

Av lysningsprotokollen 1851-1872 nr. 41 i 1869 går det frem at Hansine ble konfirmert i Tromsø 26. september i 1858 (nr. 10) og vac. samme sted 3. september av Dahl.  I Kirkeboka finner man henne konfirmert i 1858 og vaksinert.  Hun fikk meget godt skussmål ved konfirmasjonen.  Familien skulle til Østfinnmark.  Kanskje kom de ikke lenger enn til Tromsø??

• Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.