Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvor mange "meller" gikk det i en kvart tønne på første halvpart av 1600-tallet?

Recommended Posts

Gårdparter ble oppgitt (i hvert fall i Vinje i Telemark) i hele, halve og kvarte tønner OG evt. noen "meller". (Jeg har sett opptil fire).

Så da "må" det vel(??) være mer enn fire meller i en kvart tønne?

Endret av tom askerøi

1000 TAKK!

Om jeg ble så mye klokere på tankegangen til disse "1600-tallsfolka" er en annen sak.

3/4 (tre firedeler) eksisterte tydeligvis ikke, så de skrev "½ tønne og 1 melle".

Det er jo for så vidt greit nok, men når en eier "1 tønne og 2 meller" så kunne de jo like gjerne skrevet 1½ tønne?

Enda merkeligere blir det når Tjøstolv Vinje eide "3tønner og 4 meller" i gården sin i 1647 - det må da ha vært mye enklere å skrive"4 tønner"...

Bare ett hjertesukk - jeg forventer ikke svar på dette. (smil)

Endret av tom askerøi

Jeg ser det er oppgitt 1 tønne = 4 mæler i Vinje og omegn på 1500-tallet, men utpå 1600-tallet oppfatter jeg at 1 tønne = 6 mæler også der.

Se f.eks. unionsskatten til mikkelsmesse 1639 for Telemark, hvor det er "Bereignet" 6 mæler pr. tønne: https://www.digitalarkivet.no/rk20080807610567

Da blir det ikke så dumt å snakke om "1/2 tønne og 1 mæle", "1 tønne og 2 mæler" eller "3 tønner og 4 mæler". Brøknotasjon var ikke så vanlig; 1/2 ble vanligvis notert som en gjennomstreket j, men tilsvarende notasjon for 1/3 og 2/3 kan jeg ikke huske å ha sett.

• Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.