Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

35 minutter siden, Arild Maka skrev:

Jeg er litt på tynn is her, men... mener å huske at folk på den tiden anga "hvilket år de var i". Altså når du er født, så er du i ditt første leveår frem til du fyller ett år, så fort du har fyllt ett år er du i ditt andre leveår. Så det kan være bakgrunnen for dette. Er du i ditt 52. år, så er du 51 år slik vi regner i dag.

i kolonneoverskriften i det skannede skjemaet står det:
Alder
Det løbende alders-
aar iberegnet

Det kan vel tolkes som om du var fylt 51 den 31.12, så er du i ditt 52. år, og da blir vel regnestykket rett.

De visste godt hvordan lage krøll for oss som skulle finne ut av slekten vår en gang i fremtiden, kjeltringprestene og folketellerne den gangen 🙂

Vi holder på med dugnad. Alle hendelser er kildetro! Vi kan ikke korrigere kildene, men lenkene mellom dem. Fortell hva du mener er feil, så kan jeg prøve å korrigere noen av lenkene dine!

• Liker 2
7 timer siden, Ivar Moe skrev:

Finner dette registeret eller hva dere kaller det total ubrukelig. Feil på feil. Takker meg til Geni og MyHeritage.

Hva holder dere egentlig  på med her?????

Mvh

Ivar Moe

Du har nok ikke helt satt deg inn i hvordan dette virker. Jeg bruker både Geni og MyHeritage, men der finnes det i praksis ingen kilder. Så det er umulig å vite om det folk legger inn er riktig. Mye av koblingene de gjør er tatt ut av løse luften.

I HBR så er alle koblinger basert på originale kilder. Og har du koblet et barn til sine foreldre, så kan du ikke koble samme barn til andre foreldre slik du kan i både Geni og MyHeritage. Det er mulig å gjøre feil også i HBR, men hvis noen oppdager en feil, så kan de rette den for all fremtid. Da ligger ikke denne feilen også 100 andre steder.

Selv om mye her er koblet opp med algoritmer, så vil det gjenstå mye manuelt arbeid. Algoritmene kan ha gjort feil, og en del koblinger krever manuelt arbeid. Men er først jobben gjort, så ligger den der for all fremtid. Og alle som bruker dataene kan se hvilke kilder som ligger til grunn for akkurat denne koblingen.

Jeg har samlet opptil 100 kilder for en og samme person. Alt ligger på samme sted åpent for alle. Og du ser lett foreldre, søsken, partnere og barn. Men du får ikke ut et grafisk grensesnitt med et slektstre. Det bygger jeg parallellt i MyHeritage. Men jeg slipper å ta vare på all dokumentasjon privat, for det ligger i HBR, og det er tilgjengelig for alle.

Jeg holder nå på med å koble opp alle i folketellingen 1920 for min kommune. Jeg klarer faktisk å følge hver person fra fødsel (dåp) til død/begravelse. En slik tilnærming er helt umulig i både Geni og MyHeritage. Får vi gjort dette for alle kommuner, så har vi et tilnærmet 100% tre for hele Norge.

• Liker 5

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.