Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

4 timer siden, Nils Johannessen skrev:

Det er vel helt klart mer behagelig og økonomisk best for Nasjonalarkivet at i stedet for at de bruker litt tid på å rette påpekte feil, så kan dugnadsgjengen rote seg rundt feilene med omgående merknader og navnebytter og slikt for all fremtid. Må si at jeg synes ikke det er så rart at enkelte sier takk for seg i histreg

Jeg skal moderere mitt tidligere svar litt. For det er jo mange som ikke bruker Histreg, men jobber direkte med søk i Digitalarkivet. De vil ikke se navn og andre data vi har rettet opp inne i Histreg. Det er ytterst sjelden jeg gjør søk direkte i Digitalarkivet. Alt er jo mye enklere i Histreg, og der kan en ofte komme til dekket bord ettersom mange personprofiler allerede er koblet opp og sjekket for feil.

• Liker 1
13 minutter siden, Arild Maka skrev:

Jeg skal moderere mitt tidligere svar litt. For det er jo mange som ikke bruker Histreg, men jobber direkte med søk i Digitalarkivet. De vil ikke se navn og andre data vi har rettet opp inne i Histreg. Det er ytterst sjelden jeg gjør søk direkte i Digitalarkivet. Alt er jo mye enklere i Histreg, og der kan en ofte komme til dekket bord ettersom mange personprofiler allerede er koblet opp og sjekket for feil.

Jeg bruker også mye søk i histreg, men så er det de postene jeg absolutt ville finne, når jeg mangler en dåp, et bryllup eller dødsfall, som også ofte ville bekreftet at jeg ikke var på villspor. Da vender jeg meg ofte til Digitalarkiver for å søke, og prøver meg frem med bosted, fødested, tidsintervaller for fødsler og/eller hendelser, og ofte finner jeg den ettersøkte posten der. Da blir det ofte å splitte opp en person i histrag. Så bedre datakvalitet i DA er etterlengtet.

• Liker 1

Det er vel heller anerikanere med sviktende norskkunnskaper som har gjort feil? Men slå ikke ned på utmerkede folkegrupper! Alle gjør feil! Også vi ihuga deltakere her! For et rot det ville blitt om alle vi hadde endret kildene!

• Liker 1
8 timer siden, Arild Maka skrev:

Jeg vet ikke hva som kreves av arbeid for å rette en feil, men noen av oss som bruker systemet mye burde kunne gis rettigheter til å rette slike feil. Det kan jo ikke bli så mye verre enn det inderne har gjort...

Jeg er usikker på hvordan det skulle kunne organiseres, men jeg er overbevist om at feil i transkriberingene mest effektivt kunne rettes med utgangspunkt i histreg. Jeg mener at linjeforskyvinger (hele sider med systematiske feil) kanskje burde prioriteres først. Jeg har vært inne på tanken at vi i histreg kunne merke personprofiler med et kodeord (f.eks LINJEFORSYVNING) og at ansvarlige eller frivillige i Arkivverket kunne bruke søk på det ordet som grunnlag for å prioritere rettinger. Ellers syns jeg det ville være fornuftig og rimelig om vi med tilgang til histreg også hadde mulighet til å melde fra om transkriberingsfeil. Respons fra Arkivverket på dette?

35 minutter siden, Kari Larsen skrev:

Det er vel heller anerikanere med sviktende norskkunnskaper som har gjort feil? Men slå ikke ned på utmerkede folkegrupper! Alle gjør feil! Også vi ihuga deltakere her! For et rot det ville blitt om alle vi hadde endret kildene!

Amerikanske virksomheter med innleid arbeidskraft fra India, kanskje? Det er vel ingen som har tatt til orde for å endre kildene, er det? Det gjelder muligheten til å melde fra om og eventuelt rette opp feil i transkriberingene.

• Liker 1
8 timer siden, Arild Maka skrev:

Jeg prøver å promotere histreg på ulike måter, og for de som primært søker i Digitalarkivet, anbefaler jeg å se etter HBR-knappen. Når den er aktiv, så er det en snarvei til å finne mer info om samme person. Etter hvert som "dekningsgraden" i histreg øker, så vil det bli mer og mer viktig og nyttig. 

Endret av Kjell Inge Tomren
  • Takk 1
2 timer siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Jeg er usikker på hvordan det skulle kunne organiseres, men jeg er overbevist om at feil i transkriberingene mest effektivt kunne rettes med utgangspunkt i histreg. Jeg mener at linjeforskyvinger (hele sider med systematiske feil) kanskje burde prioriteres først. Jeg har vært inne på tanken at vi i histreg kunne merke personprofiler med et kodeord (f.eks LINJEFORSYVNING) og at ansvarlige eller frivillige i Arkivverket kunne bruke søk på det ordet som grunnlag for å prioritere rettinger. Ellers syns jeg det ville være fornuftig og rimelig om vi med tilgang til histreg også hadde mulighet til å melde fra om transkriberingsfeil. Respons fra Arkivverket på dette?

Ja, linjeforskyvninger er rimelig irriterende. Her må det ha skjedd noe i Excel før import, og det er ikke bare i en kirkebok, det er i veldig mange! Og her skjer det lett feil. En kan f. eks. søke etter alle forekomster der Hans Olsen er far og partner er Mari Kristofferdatter. Da finner en alle parets barn. Hvis en ikke dobbeltsjekker alle kilder, så risikerer en å inkludere barn som slettes ikke er deres, men som står på linjen under eller over. Men det er ikke lett å merke dette på noen måte. I hvert fall har vi ingen mulighet til å søke etter data vi legger inn i Histreg, vi har kun mulighet til å søke i de originale kildene. Så uansett hvor du legger inn LINJEFORSKYVNING, så vil det ikke dukke opp i de søkene vi gjør. Den enkleste måten å korrigere dette på er å ta de originale Excel-dokumentene og rette opp i feilen for så å importere det på nytt.

En ting flere kunne bidra med, er å oppfordre arkivverket til å tildele økte ressurser til å få korrekturleste filer republisert. Der er det desverre en flaskehals i dag.

• Liker 2

Når familiekoblinger ser ut for å mange fra en folketelling, er det en enkel måte å få lest de inn på nytt, eller må jeg bare etablere familiekoblngene mellom de manuelt?

Den det gjelder nå er en fra FT1801, pf01058383001048, Jon Nielsen med familie.

3 timer siden, Nils Johannessen skrev:

Når familiekoblinger ser ut for å mange fra en folketelling, er det en enkel måte å få lest de inn på nytt, eller må jeg bare etablere familiekoblngene mellom de manuelt?

Den det gjelder nå er en fra FT1801, pf01058383001048, Jon Nielsen med familie.

De som allerede er etablert er etablert manuelt eller vha algoritmer. Så det er nok ikke noe som leses inn på nytt. I den familien du viser til er det også litt kompliserte forhold som gjør at arbeidet bør gjøres manuelt. Her har du et barn som er farens fra hans første ekteskap, noen felles barn og et fosterbarn. Så her må du bruke familiekurven 3 ganger for å komme i mål. Vil du legge ekstra arbeid i det, så finner du mannens første kone/partner slik at det første barnet også får en mor. Og er du ekstra heldig finner du de biologiske foreldrene til fosterbarnet.

6 minutes ago, Arild Maka said:

De som allerede er etablert er etablert manuelt eller vha algoritmer. Så det er nok ikke noe som leses inn på nytt. I den familien du viser til er det også litt kompliserte forhold som gjør at arbeidet bør gjøres manuelt. Her har du et barn som er farens fra hans første ekteskap, noen felles barn og et fosterbarn. Så her må du bruke familiekurven 3 ganger for å komme i mål. Vil du legge ekstra arbeid i det, så finner du mannens første kone/partner slik at det første barnet også får en mor. Og er du ekstra heldig finner du de biologiske foreldrene til fosterbarnet.

Det er lett å legge inn familierelasjoner manuelt ved hjelp av familiekurven. Hvis det mangler familierelasjoner i de nasjonale folketellingene, så skyldes dette trolig at det er noe komplisert i familien som algoritmene ikke tok sjansen på å registrere. 

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.