Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

29 minutes ago, Kjell Inge Tomren said:

Jeg tenker dette er gode retningslinjer, men ønsker litt presisering. Etternavn var ikke etablert i Norge for de fleste som emigrerte, og det varierte om gårdsnavn eller patronym ble brukt som utgangspunkt for det nye etternavnet i Amerika. Det er naturlig å tenke at de som vil bruke denne kjenner det amerikanske etternavnet og søker etter forbindelsen til Norge. Bør derfor etternavnet i referansen være den amerikanske varianten? 

Jeg vil anbefale at denne retningslinjen skrives inn i bruksanvisningen.

Det er godt poeng. Det bør være det etternavnet som det er sannsynlig man vil bruke i søk. For mange personer vil etternavnet man har på slutten av livet være mest stabilt og mest sannsynlig at etterkommere forholder seg til. Men for noen personer varierer etternavnet så mye at det ikke gir mening. Da må man bruke det som gir mest mening og det kan være fornavn. 

4 timer siden, Lars Holden skrev:

Family Search er egnet til å lage en referanse til personer i utlandet, spesielt i Amerika. Da kan vi følge personen utenfor Norge.

Jeg vil imidlertid oppfordre alle som lager referanser til å skrive disse på formatet "FamilySearch, Kristiansen, Anne Mathea 1866-xx". Det samme gjelder alle andre referanser. Jeg ønsker at referanselisten skal fungere alfabetisk. Det fungerer ikke når det er flere hundre referanser med bare "FamilySearch", "Dåp" eller "Begravelse". I norske kilder er det fint om man starter med geografisk sted for de kilder der det er naturlig, slik at f.eks. alle slike referanser til Drangedal står etter hverandre. 

Jeg er nok en stor synder når det gjelder referanser.

Tok en noe tilfeldig profil som jeg ikke har jobbet med:
image.thumb.png.4e00494ba1a6c22733ea241047bb1f5a.png

Her kan en sikkert diskutere hva som skal stå først "Annonse" eller avisnavn eller lokasjon eller noe helt annet. Men jeg føler en slik liste er tung å lese og lite oversiktelig.

Så kan en sammenligne med det jeg pleier å legge inn:
image.png.f6a59bd48e22d013ace2a0dc02160f2e.png

En ser med en gang hva det gjelder uten å måtte lete i en kryptisk tekst. Dette står i bunnen av en personprofil og dokumenterer gjerne det som er lagt inn i personprofilen (dato og sted for død, pikenavn osv). I tillegg kan jeg ofte linke til avisartikler etc som gir mer informasjon om personens liv.

Jeg klarer ikke helt å se for meg at noen går inn i referanselisten for Histreg for å prøve å finne en referanse. Kan heller ikke se at det er av spesiell interesse å telle antall referanser til en spesifikk avis. Og det er vel heller ikke mulig å gjenbruke en referanse. Hvis en ønsker å legge inn samme referanse i 10 personprofiler, så vil systemet se på det som 10 ulike referanser.

Hvis det er viktig at alle referanser gis samme format, så bør det lages en mal en fyller ut for hver referanse slik det gjøres når en skal lage en ny profil basert på f. eks. en dødsannonse:

image.png.451a74e3dc47da35f0578f667fcb1964.png

Det jeg dog er rimelig sikker på er at en slik løsning vil føre til færre referanser og dermed dårligere personprofiler.

Endret av Arild Maka
1 hour ago, Arild Maka said:

Jeg er nok en stor synder når det gjelder referanser.

Tok en noe tilfeldig profil som jeg ikke har jobbet med:
image.thumb.png.4e00494ba1a6c22733ea241047bb1f5a.png

Her kan en sikkert diskutere hva som skal stå først "Annonse" eller avisnavn eller lokasjon eller noe helt annet. Men jeg føler en slik liste er tung å lese og lite oversiktelig.

Så kan en sammenligne med det jeg pleier å legge inn:
image.png.f6a59bd48e22d013ace2a0dc02160f2e.png

En ser med en gang hva det gjelder uten å måtte lete i en kryptisk tekst. Dette står i bunnen av en personprofil og dokumenterer gjerne det som er lagt inn i personprofilen (dato og sted for død, pikenavn osv). I tillegg kan jeg ofte linke til avisartikler etc som gir mer informasjon om personens liv.

Jeg klarer ikke helt å se for meg at noen går inn i referanselisten for Histreg for å prøve å finne en referanse. Kan heller ikke se at det er av spesiell interesse å telle antall referanser til en spesifikk avis. Og det er vel heller ikke mulig å gjenbruke en referanse. Hvis en ønsker å legge inn samme referanse i 10 personprofiler, så vil systemet se på det som 10 ulike referanser.

Hvis det er viktig at alle referanser gis samme format, så bør det lages en mal en fyller ut for hver referanse slik det gjøres når en skal lage en ny profil basert på f. eks. en dødsannonse:

image.png.451a74e3dc47da35f0578f667fcb1964.png

Det jeg dog er rimelig sikker på er at en slik løsning vil føre til færre referanser og dermed dårligere personprofiler.

Det er ønskelig at referanselisten skal fungere alfabetisk, ikke bare være pen på personsiden til personen. I referanselisen kan man f.eks. finne alle Eidsvollsmennene, personer fra Lesja med referanse til bygdeboka og de historiske personene som er omtalt i Hoems historiske bøker. Slik har det vært omtalt i brukerveiledningen under fanen Bruksanvisning fra systemet ble etablert. Siden vi har lagt inn en søkemulighet i referanselisten, er det fortsatt lett å finne Eidsvollsmennene selv om det kommer etter svært mange "Dåp". En god referanseliste fungerer også som en oversikt over alle mulige typer kilder. Se f.eks. "Ellis Island"

Men jeg ser at det er svært vanskelig å endre den praksisen som har utviklet seg og med over 25000 referanser lagt inn manuelt. Siden type referanse kan være så forskjellig, er det ikke lett å lage en felles mal for å fange opp alle ulike varianter. Vi kan heller ikke prioritere dette. Jeg klarer dermed ikke å gjøre noe mer enn å komme med oppfordringer hver gang anledningen passer slik som nå. Vi tar imidlertid gjerne imot tips om hvordan vi kan få endret praksisen fremover på en enkel måte. Selv om vi ikke kan endre alle de som er registrert nå, vil det være fint om nye referanser som legges inn også fungerer i en alfabetisk liste. 

I eksemplet du gir fungerer det etter min mening å starte med Oslo Skifterett og Nittedal..., men ikke "Mulig omtale...", "Annonse...". Jeg er enig i at dette heller ikke funger på personsiden. 

4 timer siden, Lars Holden skrev:

Det er ønskelig at referanselisten skal fungere alfabetisk, ikke bare være pen på personsiden til personen. I referanselisen kan man f.eks. finne alle Eidsvollsmennene, personer fra Lesja med referanse til bygdeboka og de historiske personene som er omtalt i Hoems historiske bøker. Slik har det vært omtalt i brukerveiledningen under fanen Bruksanvisning fra systemet ble etablert. Siden vi har lagt inn en søkemulighet i referanselisten, er det fortsatt lett å finne Eidsvollsmennene selv om det kommer etter svært mange "Dåp". En god referanseliste fungerer også som en oversikt over alle mulige typer kilder. Se f.eks. "Ellis Island"

Men jeg ser at det er svært vanskelig å endre den praksisen som har utviklet seg og med over 25000 referanser lagt inn manuelt. Siden type referanse kan være så forskjellig, er det ikke lett å lage en felles mal for å fange opp alle ulike varianter. Vi kan heller ikke prioritere dette. Jeg klarer dermed ikke å gjøre noe mer enn å komme med oppfordringer hver gang anledningen passer slik som nå. Vi tar imidlertid gjerne imot tips om hvordan vi kan få endret praksisen fremover på en enkel måte. Selv om vi ikke kan endre alle de som er registrert nå, vil det være fint om nye referanser som legges inn også fungerer i en alfabetisk liste. 

I eksemplet du gir fungerer det etter min mening å starte med Oslo Skifterett og Nittedal..., men ikke "Mulig omtale...", "Annonse...". Jeg er enig i at dette heller ikke funger på personsiden. 

Et par forslag:
1) Hvis det er mulig: Lag et script som henter data fra vanlige kilder og lager en god henvisning utifra dette for "Dåp" og andre vanlige referanser. Med litt flaks er det mulig for kirkebøker og andre kilder fra Digitalarkivet.

2) Lag ca. 4 forslag til hvordan en referanse bør skrives, en for ei kirkebok, en for en avis (artikkel eller dødsannonse), en for ei bok og en for en nettside. Disse forslagene kan være synlige når en velger "Rediger referanser" evt synlige hvis en holder muspekeren over et ikon.

Jeg lager noen referanser til bøker i serien Boka om Land. Her er det utgitt 17 bøker. Skal en legge en av dem inn som kilde, er det ikke enkelt å vite hva en skal skrive som tittel på boka. Selv Digitalarkivet bruker mange forskjellige formater:
Boka om Land 2
Boka om Land. VI : Skogsbrukshistorie for Land.
Torpa B : gardsnummer 77-107 : ("Øst-Torpen" til 1800) : grend, bosted, familie
(Den siste er bok nr 10 i denne serien, en vanlig forkortelse for denne er gjerne "BoL - Torpa B")

Så selv om alle er "flinke" og legger inn "korrekt" referanse, vil de nok bli ganske forskjellige og havne på vidt forskjellige steder i referanselista.

I et evt forslaget bør det komme tydelig frem hvordan skilletegn skal benyttes:
Aftenposten, 1.1.1900, side 4, dødsannonse, Ole Olsen
Aftenposten - 01.01.1900 - side 4 - dødsannonse - Ole Olsen
Eller noe helt annet...

Endret av Arild Maka

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.