Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

Et lite spørsmål om referanser.

Eller kanskje to spørsmål?

I noen aviser ser det nesten ut til at dødsannonser er kryptert. For en jeg har lagt ut viser browseren (Chrome) dette:
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digavis_hamararbeiderblad_null_null_20230718_98_163_1?page=23&searchText="L%20i%20n%20e%20E%20l%20d%20d%20d%20a%20r%20a%20v%20s"

Er det det vi bør legge inn som referanse, eller bør vi legge inn den originale søkestrengen, som da vil se slik ut:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digavis_hamararbeiderblad_null_null_20230718_98_163_1?page=23&searchText="L i n e E l d d d a r a v s"

Den siste kan vi ikke kopiere direkte ut av browseren, så det blir litt ekstra arbeid å skrive den inn manuelt og da med fare for feil.

Spørsmål 2 gjelder registrering av dødsannonser fra aviser.

Der er det et felt for registrering av lenker:

image.png.7b473f372677409ba1d49d4032be3eb7.png

Den aksepterer færre bokstaver enn det normale feltet i Histreg. Så hvis jeg prøver å legge inn den lange lenken ovenfor, så får jeg feilmelding. Legger jeg den inn i det vanlige feltet i Histreg, går det helt fint.

Kan feltet utvides slik at samme lenke aksepteres begge steder?

2 hours ago, Arild Maka said:

Et lite spørsmål om referanser.

Eller kanskje to spørsmål?

I noen aviser ser det nesten ut til at dødsannonser er kryptert. For en jeg har lagt ut viser browseren (Chrome) dette:
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digavis_hamararbeiderblad_null_null_20230718_98_163_1?page=23&searchText="L%20i%20n%20e%20E%20l%20d%20d%20d%20a%20r%20a%20v%20s"

Er det det vi bør legge inn som referanse, eller bør vi legge inn den originale søkestrengen, som da vil se slik ut:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digavis_hamararbeiderblad_null_null_20230718_98_163_1?page=23&searchText="L i n e E l d d d a r a v s"

Den siste kan vi ikke kopiere direkte ut av browseren, så det blir litt ekstra arbeid å skrive den inn manuelt og da med fare for feil.

Spørsmål 2 gjelder registrering av dødsannonser fra aviser.

Der er det et felt for registrering av lenker:

image.png.7b473f372677409ba1d49d4032be3eb7.png

Den aksepterer færre bokstaver enn det normale feltet i Histreg. Så hvis jeg prøver å legge inn den lange lenken ovenfor, så får jeg feilmelding. Legger jeg den inn i det vanlige feltet i Histreg, går det helt fint.

Kan feltet utvides slik at samme lenke aksepteres begge steder?

Feltene i histreg har begrensninger  på lengde. Det var dette som var årsaken til feilen om uregistrerte som har vært diskutert i dette forumet de siste dagene. Vi skal øke feltlengdene, men det vil fortsatt være begrensninger. Vi må vente til neste uke med å være presis på hvilke felt som kan økes. Det krever en dialog med Nasjonalarkivet. Siden det er begrensninger, må man være forberedt på feilmeldinger når man legger inn spesielt lange tekster. 

Generelt vil vi ønske tekster som er forståelige å lese. Man vi aksepterer at brukere gjør valg til det som er praktisk for dem.

45 minutter siden, Lars Holden skrev:

Generelt vil vi ønske tekster som er forståelige å lese. Man vi aksepterer at brukere gjør valg til det som er praktisk for dem.

En link må jo inneholde det en faktisk finner i avisa/boka osv. Så det blir dermed umulig å legge inn noe som er lett å lese hvis ocr-teksten er "kråketær". Så spørsmålet er mer om hva som aksepteres av flest nettlesere og hva som gir minst feilmeldinger. Muligens vil alle nettlesere godkjenne både searchText="Ole%20Olsen" og searchText="Ole Olsen".

Endret av Arild Maka
39 minutes ago, Arild Maka said:

En link må jo inneholde det en faktisk finner i avisa/boka osv. Så det blir dermed umulig å legge inn noe som er lett å lese hvis ocr-teksen er "kråketær". Så spørsmålet er mer om hva som aksepteres av flest nettlesere og hva som gir minst feilmeldinger. Muligens vil alle nettlesere godkjenne både searchText="Ole%20Olsen" og searchText="Ole Olsen".

Slik jeg forstår er det flere ulike tekster som vil gi samme nettside. Det gjelder spesielt etter søk. Ofte vil teksten som  vises i URLen være mer komplisert enn det man vil foretrekke å skrive inn selv. Det ser man bare ved å skrive inn histreg.no og trykke på forsiden. Jeg tror heller ikke det er forskjell på browsere. Jeg er ikke ekspert på området, så andre må gjerne korrigere. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.