Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

On 9/19/2026 at 6:04 PM, Nils Johannessen said:

OM jeg ønsker å legge inn en referanse til et dokument hos DA som ikke er transkribert, er det noen anbefalt måte å legge det inn på? aktuell nå er dåpen til Villum Pederson Brattetvedt, nedert på side 32 her:
https://www.digitalarkivet.no/kb20070521660033

det er for denne personen:
pd00000043295301

Jeg foreslår dette formatet: 

Tysnes kirkebok, dåp, 1871, Pedersen, Willum.

Da kommer det sammen med andre kilder fra Tysnes, sorteres kronologisk på år og det er lett å finne personen. Det er også fint å sortere personene i samme år kronologisk. Det kan gjøres ved enten sidetall i kirkebok eller dato på formatet 1871mmdd.

På 19.9.2026 den 18.04, Nils Johannessen skrev:

OM jeg ønsker å legge inn en referanse til et dokument hos DA som ikke er transkribert, er det noen anbefalt måte å legge det inn på? aktuell nå er dåpen til Villum Pederson Brattetvedt, nedert på side 32 her:
https://www.digitalarkivet.no/kb20070521660033

det er for denne personen:
pd00000043295301

3 timer siden, Lars Holden skrev:

Jeg foreslår dette formatet: 

Tysnes kirkebok, dåp, 1871, Pedersen, Willum.

Da kommer det sammen med andre kilder fra Tysnes, sorteres kronologisk på år og det er lett å finne personen. Det er også fint å sortere personene i samme år kronologisk. Det kan gjøres ved enten sidetall i kirkebok eller dato på formatet 1871mmdd.

Lars Holdens forslag bør modifiseres noe.

• "Tysnes kirkebok, dåp, 1871" er ingen presis referanse. I det minste bør det presiseres om det er snakk om ministerialbok, klokkerbok eller eventuelt en annen type kirkebok. Dernest er det uklart om "Tysnes" viser til prestegjeldet, soknet eller arkivet, noe som i ytterste konsekvens kan skape tvil om hva som er kilden. Husk også at en del geografiske navn finnes flere steder; Nes sokn finnes f.eks. i både Akershus, Hedmark, Buskerud, Telemark, Vest-Agder, Sogn og Fjordane og Sør-Trøndelag.
  • Dersom bildeid, i dette tilfellet kb20070521660033, tas med i referansen, vil man alltid kunne finne tilbake til kilden. Da reduseres behovet for presisjon for øvrig.
  • Et modifisert forslag kan da bli: Tysnes prestegjeld, ministerialbok, kb20070521660033, dåp, 1771, Pedersen, Willum
8 minutes ago, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar said:

Lars Holdens forslag bør modifiseres noe.

• "Tysnes kirkebok, dåp, 1871" er ingen presis referanse. I det minste bør det presiseres om det er snakk om ministerialbok, klokkerbok eller eventuelt en annen type kirkebok. Dernest er det uklart om "Tysnes" viser til prestegjeldet, soknet eller arkivet, noe som i ytterste konsekvens kan skape tvil om hva som er kilden. Husk også at en del geografiske navn finnes flere steder; Nes sokn finnes f.eks. i både Akershus, Hedmark, Buskerud, Telemark, Vest-Agder, Sogn og Fjordane og Sør-Trøndelag.
  • Dersom bildeid, i dette tilfellet kb20070521660033, tas med i referansen, vil man alltid kunne finne tilbake til kilden. Da reduseres behovet for presisjon for øvrig.
  • Et modifisert forslag kan da bli: Tysnes prestegjeld, ministerialbok, kb20070521660033, dåp, 1771, Pedersen, Willum

Jeg er stort sett enig med Kristian, men mener at bildeID, ikke bør være med. Referansen har en lenke til bildet, som inkluderer denne ID og en lenke til personsiden. Hvis man tar med bildeID vil alle referanse til denne kilden sorteres etter bildeID og det er neppe heldig. Det er i tilfelle bedre å sortere ut fra side eller dato og at dette kommer etter årstallet i referansen.  

Skal det virkelig være slik at vi ikke med enkle trykk kan kopiere tilstrekkelig tekst til en fornuftig kildereferanse, når vi skal lenke til en slik dåp, @Kristian Hunskaar? Bør ikke det være et minimum for en visning i DA?

Det øker muligheten for skrive-og staveleif, og jeg finner jo heller ikke lenger fram til om det er ministeralbok eller klokkerbok. Mange flere trykk for å få lagt inn en referansen, gjør at det er mindre sannsynlig at det prioriteres.

Med gammel visning kunne man kopiere lenke, og så holdt det å lime inn det kopierte to ganger i referansefeltet i Histreg, og litt sletting, så var det på plass.

• Liker 1
7 timer siden, Lars Holden skrev:

Jeg er stort sett enig med Kristian, men mener at bildeID, ikke bør være med. Referansen har en lenke til bildet, som inkluderer denne ID og en lenke til personsiden.

Enig.

1 time siden, Bodil Hørlück Berg skrev:

Skal det virkelig være slik at vi ikke med enkle trykk kan kopiere tilstrekkelig tekst til en fornuftig kildereferanse, når vi skal lenke til en slik dåp

Enig i dette også. I tillegg vil jeg gjerne vite - helt konkret - hva kildereferansene skal brukes til (denne går til Lars Holden).  I mitt arbeid legger jeg gjerne inn referanser til nb.no, for å dokumentere f.eks. dødsdato og slektsforhold som ikke går fram av DA.  Jeg har så langt ikke lagt inn navnet på avdøde e.a., fordi referansen er direkte knyttet til én bestemt person.

Skal jeg prioritere å pynte på referanseteksten, vil jeg gjerne kjenne til nytteverdien.

• Liker 1
58 minutes ago, Ellen Fakset said:

Enig.

Enig i dette også. I tillegg vil jeg gjerne vite - helt konkret - hva kildereferansene skal brukes til (denne går til Lars Holden).  I mitt arbeid legger jeg gjerne inn referanser til nb.no, for å dokumentere f.eks. dødsdato og slektsforhold som ikke går fram av DA.  Jeg har så langt ikke lagt inn navnet på avdøde e.a., fordi referansen er direkte knyttet til én bestemt person.

Skal jeg prioritere å pynte på referanseteksten, vil jeg gjerne kjenne til nytteverdien.

Mulig vi det er en misforståelse. 

URL-teksten skal selvsagt være en URL som hentes fra adressen til nettsiden det refereres til. 

Det jeg kommenterer er fritekstfeltet som står nederst på personsiden og som sorteres alfabetisk under fanen referanser. Her mener jeg det er en fordel om f.eks. alle referanser til prestegjeldet Tysnes er samlet et sted, nemlig alfabetisk etter "Tysnes...". Det gir en oversikt over kilder fra dette området og hvilke personer det referes til. Det bør ikke være noen stor jobb å skrive tekstenene som er foreslått over istedenfor "Dåp". Hvis man ikke lett ser om det er ministerialbok eller klokkerbok eller sidetallet, så droppes dette. Jeg ber bare om at man gjør det som er lett og som er viktigst, ikke sette så strenge krav at man foretrekker å ikke legge inn en referanse. 

Det er veldig mange andre typer referanser enn bare geografiske steder. Det er f.eks. Eidsvoldsmennene, historiske personer omtalt i Hoems bøker, ulike typer emigrantkilder, ulykker, motstandsbevegelsen og personer kjent gjennom idrett, akademia, kirke eller frivillige organisasjoner. Et godt referanseregister vil gjøre det lettere å finne disse personen og gjøre det mer interessant å arbeide med personer med en bestemt bakgrunn.  

5 timer siden, Lars Holden skrev:

Mulig vi det er en misforståelse. 

URL-teksten skal selvsagt være en URL som hentes fra adressen til nettsiden det refereres til. 

Det jeg kommenterer er fritekstfeltet som står nederst på personsiden og som sorteres alfabetisk under fanen referanser. Her mener jeg det er en fordel om f.eks. alle referanser til prestegjeldet Tysnes er samlet et sted, nemlig alfabetisk etter "Tysnes...". Det gir en oversikt over kilder fra dette området og hvilke personer det referes til. Det bør ikke være noen stor jobb å skrive tekstenene som er foreslått over istedenfor "Dåp". Hvis man ikke lett ser om det er ministerialbok eller klokkerbok eller sidetallet, så droppes dette. Jeg ber bare om at man gjør det som er lett og som er viktigst, ikke sette så strenge krav at man foretrekker å ikke legge inn en referanse. 

Det er veldig mange andre typer referanser enn bare geografiske steder. Det er f.eks. Eidsvoldsmennene, historiske personer omtalt i Hoems bøker, ulike typer emigrantkilder, ulykker, motstandsbevegelsen og personer kjent gjennom idrett, akademia, kirke eller frivillige organisasjoner. Et godt referanseregister vil gjøre det lettere å finne disse personen og gjøre det mer interessant å arbeide med personer med en bestemt bakgrunn.  

"Et godt referanseregister vil gjøre det lettere å finne disse personene": Jeg forstår hva du ønsker, men tror ikke det er mulig uansett hvor flinke vi er. Ta f. eks. Eidsvoldsmennene: En person, Ola Normann, vil ligge på 10-15 forskjellige steder hvis referansene lages "riktig". For også disse må jo få riktig referanse og dermed vil de ikke bli sortert under Eidsvoldsmann - Normann Ola - xxx
Eidsvoldsmann - Petersen Nils - xxx
Osv
Men kanskje ligge under: Lillehammer kirkebok, minsterialbok, vielse, 1878, Ola Nordmann
Skal en gjenfinne disse personene må en finne en liste over dem et helt annet sted, gå inn på hver enkelt og så finne referansene til denne personen. Å prøve å gjenfinne denne personen i referanselisten der det sikkert finnes 10-20 andre personer med samme navn er bortkastet tid.

Da tror jeg det er bedre å lage en oversikt over "viktige personer" slik at en lett kan finne dem. En slik liste finnes allerede her: https://histreg.no/index.php/celebrities, mulig den bør utvides og evt at personene kan legges i kategorier.

• Liker 1

Den vanligste måten å finne en person vil alltid være søk på personen, en lenke en selv eller andre har lagret eller finne vedkommende via familien. Histreg har også et referansesystem som jeg ønsker vi skal bruke best mulig i tillegg. Hver person kan ha mange referanser. Jeg ser ingen alternativer til de følgende behovene: 

Oversikt over kilder i et geografisk område sortert etter dette geografiske området. Ikke nødvendigvis for å finne personen, men for å få en oversikt over kildene. Eller se en typisk person i dette området. Det er IKKE ment som en beste måten å finne Ola Normann. 

Hvis man ønsker å arbeide med et tema som patenter, omstreifere, Eidsvollsmennene, utvandring, personene i Hoems bøker etc kan man både gi en oversikt over kildene som dekker dette temaet og disse personene. Dette gjør det mer interessant å arbeide med temaene og personene. Disse personene er ikke nødvendigvis kjente eller dette er den mest naturlige måten å finne disse personene på. Men de har et bestemt kjennetegn i forhold til andre ved at de f.eks. etablerte patenter. 

Hvis man som en forfatter arbeider med person som har opplevd noe spesielt som skiftet etternavn mange ganger eller utførte en kriminell handling, vil forfatteren ha et behov for å dokumentere dette. Dette kan gjøres ved en referanse som starter med forfatterens etternavn. Det vil da være en dokumentasjon av teksten til forfatteren. Personen er bare interessant fordi forfatteren bruker vedkommende som et eksempel. 

Siden referanselisten er alfabetisk med et søk der man kan gå til f.eks. Eidsvollsmennene. Det gjør ikke så mye at referanselisten samlet er preget av "Dåp", "Minneord" etc. Det er bare en tapt mulighet til å sortere også disse kildene. 

19 timer siden, Lars Holden skrev:

Referansen har en lenke til bildet, som inkluderer denne ID og en lenke til personsiden.   

Har referansen også en kopling tilbake igjen til personsiden, altså at det ikke bare er personsiden som har kopling til referansen? Det framgår ikke om man trykker på en kilde i referanselisten. Jeg kommer ikke derfra til personsiden der kilden ble lagt til fra.
Hvis det er kopling, så kan det kanskje kjøres skript for å hente navn for å supplere referansetekstene Minneord, Gravminne, osv?? Og hvis referanselenken inneholder findagrave, gravminner el.l. kan det vel også kjøre skript for å harmonisere referanseteksten?

3 timer siden, Bodil Hørlück Berg skrev:

Har referansen også en kopling tilbake igjen til personsiden, altså at det ikke bare er personsiden som har kopling til referansen? Det framgår ikke om man trykker på en kilde i referanselisten. Jeg kommer ikke derfra til personsiden der kilden ble lagt til fra.
Hvis det er kopling, så kan det kanskje kjøres skript for å hente navn for å supplere referansetekstene Minneord, Gravminne, osv?? Og hvis referanselenken inneholder findagrave, gravminner el.l. kan det vel også kjøre skript for å harmonisere referanseteksten?

image.png.6689a6b8dc09f696b245490a67cb8afc.png

Hvis du klikker på den blå boksen i referanselisten vil du åpne personsiden. Klikker du på "Dåp" vil du åpne referansen.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.