Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Arild Maka skrev:

Jeg ser du (eller en annen) har skrevet at "korrekt navn er Einar Mikal...". Jeg finner ingen kilder som viser at han har et mellomnavn, verken i Histreg, aviser eller bøker. Her er til og med dåpen linket inn med 2 kilder som kun viser ett fornavn.

Jeg har enkelte ganger sett at en transkribsjon må være basert på andre kilder. F. eks. at de har dobbeltsjekket stavemåte eller dato mot andre kilder for å få det riktig. Men her finner jeg ingen andre kilder som viser et mellomnavn. Det er derfor litt merkelig. Kan det være at vedkommende som transkriberte dette kjente Einar?

For øvrig finner du gravminne her:
https://www.slektogdata.no/gravminner/grav/55ffba9b-33ab-4a80-8a8d-d306d0fb69a2
Heller ikke der er det tatt med noe mellomnavn eller initial.

Det er mulig jeg spurte ham eller min far om dette, da DA var i en forsiktig startfase på 70-80 tallet, da jeg var innom og sjekket hva som var lagt inn der. Om det da var vanlig med skrivetilgang, evt innsending av korreksjoner som ble utført, husker jeg ikke. Men om så var, vil jeg ikke utelukke at jeg sendte inn en korreksjon om fullt navn var var Einar Mikal Johannessen. Det kan også ha vært før han døde, på slutten av 60-tallet.

Endret av Nils Johannessen
Skrevet
2 timer siden, Nils Johannessen skrev:

Det er mulig jeg spurte ham eller min far om dette, da DA var i en forsiktig startfase på 70-80 tallet, da jeg var innom og sjekket hva som var lagt inn der. Om det da var vanlig med skrivetilgang, evt innsending av korreksjoner som ble utført, husker jeg ikke. Men om så var, vil jeg ikke utelukke at jeg sendte inn en korreksjon om fullt navn var var Einar Mikal Johannessen. Det kan også ha vært før han døde, på slutten av 60-tallet.

Hei
Usikker på om du har sett det, men jeg søkte opp DODR for ham. Vil tro det er det folkeregistrerte navnet da personen dør. Der var ikke Mikal med som mellomnavn. Den ligger nederst i personprofilen.

Skrevet
På 4.10.2026 den 10.48, Nils Johannessen skrev:

Det har dukket opp en liten utfording. Jeg har alltid trodd at min bestefar hadde mellomnavnet Mikal, men min kusine trodde han hadde Jacobus. Jeg følte meg trygg på å ha rett, blant annet basert på transkribsjonen av FT1920, der han heter Einar Mikal Johannesen. MEN, når jeg ser på det skannede dokumentet fra FT1920, er ikke Mikal nevnt i dokumentet.  Har noen en god forklaring på hvorfor transkribsjonen har med Mikal?

pf01074019007657

https://www.histreg.no/index.php/person/pf01074019007657

På 4.10.2026 den 13.43, Ellen Fakset skrev:

Kan ikke påstå at jeg kommer på en "god" forklaring, men det er jo mennesker som har transkribert.  Når det er sagt, virker det nærmest mirakuløst at feilen er det du alltid har trodd.  Kan det være lokale krefter som har transkribert, og som har ment å vite at Mikal er korrekt?  Det bør jo ikke skje, men.

Ellers er ikke Mikal (eller Jacobus) nevnt noe sted, heller ikke ved dåpen.  Jeg har faktisk vært borti et liknende tilfelle - hvor et mellomnavn dukker opp langt ute i livet, men da har den skannede utgaven også hatt dette med.

Så blir spørsmålet:  Er det riktig å ta med et navn som ikke framgår av kildene?  Mange i min slekt har gått under helt andre navn enn det de ble døpt.  Da bruker jeg døpenavnet i Persondata, og legger inn kallenavnet i Biografi og merknader, slik som her.  Andre har kanskje en annen oppfatning(?)

På 4.10.2026 den 13.47, Arild Maka skrev:

Jeg ser du (eller en annen) har skrevet at "korrekt navn er Einar Mikal...". Jeg finner ingen kilder som viser at han har et mellomnavn, verken i Histreg, aviser eller bøker. Her er til og med dåpen linket inn med 2 kilder som kun viser ett fornavn.

Jeg har enkelte ganger sett at en transkribsjon må være basert på andre kilder. F. eks. at de har dobbeltsjekket stavemåte eller dato mot andre kilder for å få det riktig. Men her finner jeg ingen andre kilder som viser et mellomnavn. Det er derfor litt merkelig. Kan det være at vedkommende som transkriberte dette kjente Einar?

For øvrig finner du gravminne her:
https://www.slektogdata.no/gravminner/grav/55ffba9b-33ab-4a80-8a8d-d306d0fb69a2
Heller ikke der er det tatt med noe mellomnavn eller initial.

Jeg tror at årsaken i dette tilfellet er en "Excel-feil" fra registratorens side.

Det er en annen person i FT1920 for Laksevåg som heter "Einar Mikal": https://www.digitalarkivet.no/census/search/1920/74019?fornavn=Einar+Mikal

Denne personens personseddel ligger bare 20-30 personsedler foran personseddelen til Einar "Mikal" Johannesen. Da registratoren skrev inn "Einar", antar jeg at Excel automatisk foreslo "Einar Mikal", siden dette navnet kort tid før var fylt inn i annen ei celle i samme kolonne. Registratoren har kanskje ikke vært oppmerksom, og så har "Einar Mikal" blitt automatisk utfylt, når registratoren har brukt tabulator-tasten til å gå videre til neste celle på linja.

Jeg har observert flere feil i FT1920-transkripsjonene, som jeg tror må forklares på samme måte. Ved bruk av Excel til egne transkripsjoner, har jeg selv erfart at man må være oppmerksom for å unngå feilaktige automatiske utfyllinger.

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Jeg tror at årsaken i dette tilfellet er en "Excel-feil" fra registratorens side.

Det er en annen person i FT1920 for Laksevåg som heter "Einar Mikal": https://www.digitalarkivet.no/census/search/1920/74019?fornavn=Einar+Mikal

Denne personens personseddel ligger bare 20-30 personsedler foran personseddelen til Einar "Mikal" Johannesen. Da registratoren skrev inn "Einar", antar jeg at Excel automatisk foreslo "Einar Mikal", siden dette navnet kort tid før var fylt inn i annen ei celle i samme kolonne. Registratoren har kanskje ikke vært oppmerksom, og så har "Einar Mikal" blitt automatisk utfylt, når registratoren har brukt tabulator-tasten til å gå videre til neste celle på linja.

Jeg har observert flere feil i FT1920-transkripsjonene, som jeg tror må forklares på samme måte. Ved bruk av Excel til egne transkripsjoner, har jeg selv erfart at man må være oppmerksom for å unngå feilaktige automatiske utfyllinger.

Jeg har opplevd det samme når jeg registrerer, og anbefaler sterkt å deaktivere autofyll-funksjonen i Excel:

• Velg Fil → Alternativer.
  • Velg Avansert.
  • Under Redigeringsalternativer, fjern haken for Aktiver autofullføring for celleverdier.
  • Klikk OK.
  • Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Jeg har opplevd det samme når jeg registrerer, og anbefaler sterkt å deaktivere autofyll-funksjonen i Excel:

• Velg Fil → Alternativer.
  • Velg Avansert.
  • Under Redigeringsalternativer, fjern haken for Aktiver autofullføring for celleverdier.
  • Klikk OK.

Autofyll-funksjonen kan selvfølgelig også være nyttig og tidsbesparende, men da må man være bevisst og oppmerksom for å unngå denne typen feilregistreringer.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.