Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kjøsalia, Melhus rundt 1700.

Recommended Posts

Skrevet

Hei. Garnisonsoldat Iver Olsen f ca 1713 ble gift 9/11-1747  på Svorkmo, Orkdal, med Ingeborg Eriksdatter f ca 1718  i Kjøsalia, Melhus. 

Hennes far tituleres som erlig og velagted Dannemand i eget skifte 22/1-1767 på gården Hindset.

Dette har jeg fra Inger Bjørnaas. Håper det er noen som har forsket videre på hennes avhandling. 

Er det noen som vet noe om disse folkene .  Og hvor på kartet ligger Kjøsalia ?

Mvh

Terje

Skrevet (endret)

Jeg finner Kjøsa, og nabogården Austlia. Det siste kunne kanskje ha blitt kalt Kjøsalia?

Dette er Hølonda Sogn i Melhus.

IMG_0371.thumb.jpeg.172539f4ca9cb388bc98c22d039a085a.jpeg

Endret av Matthias Kolberg
Skrevet (endret)

Ser Kjesalihåggån ligger på Orkdalsiden av grensen (Almkleivtjønna på begge kartutsnittene)

IMG_0373.thumb.jpeg.8e921014f80a34d0616e28bed1bdc883.jpeg

Endret av Matthias Kolberg
Skrevet

Takker for svarene . Da vet jeg i alle fall at gården finns. Det bor en Kjøsen der 🙂

Mvh

Terje

Skrevet

Tar opp denne tråden igjen. Noen som vet hvor Hermeli eller Rektorli ligger antagelig i samme området ?

mvh

Terje 

Skrevet

Trolovelsen til Iver og Ingeborg i kirkeboka for Svorkmo: Dᵉᵃ 11 post Trinit: d 13 Augusti [1747] Forrettet Hr Lorentz Floer […] Trolofvede Garnisons Soldat Ifver Olsen og Ingebor Eriks d. [Kiøsaliens?]. Sponsores Haagen Olß Heime, og Ifver Aamotte.

Gården Åmot er vest for Svorksjøen, på Svorkas nordlige bredde.

Skrevet

Takker for svarene .

mvh

Terje

Skrevet

Prøver et spørsmål til. Sivert Olsen Moen gifter seg 1766 med Marit  Thoresdatter Svinsås, Meldal.

Spøsmålet er om disse gårdene vises på et kart ? 

Håper noen kan vise hvor.

Mvh

Terje

Skrevet

På dette utsnittet er Svinsås øverst og Moen nederst. Men Moen kan nok være andre steder også

IMG_0378.thumb.jpeg.8ae58f8dbf206480b98ccad3964fb39d.jpeg

• Takk 1
Skrevet

Tusen takk for svar 🙂 

Mvh

Terje

Skrevet

Jeg ser at da Anne Sivertsdatter Moen døpes i 1795 står det Mosbacken, Moen i Meldal.

Noen som vet hvor det er ?

Mvh

Terje

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.