Jump to content
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Ja, det så jeg, men tenkte kanskje noen visste hvilket sykehus det kunne være. Det var vel ikke så mange, vil jeg tro. Lars bodde på Dagali, på en selveid plass kalt Hytta. Så og si hele familien fikk Franzoser (syfilis) og Lars og hans kone og de fleste barna kom til "Christiania Syge-huus" (står det i skiftet). Lars og to av barna døde der.

Tja ...? De var ikke fattigfolk, men det var jo en forferdelig sykdom. Og smittsom ...

Jeg vet ikke om det var andre sykehus i Oslo på den tiden.

De ble gravlagt fra Garnisonsmenigheten/Akershus slottskirke, vet ikke om det er relevant

Det er "det veneriske sykehuset i Christiania", et sykehus som behandlet kjønnssykdommer.

 

Susann Holmberg skriver oms et i denne artikkelen (og i doktoravhandlingen sin, som hun referer til):

 

Sitat

 

I 1756 ble det første pleiende hospitalet etablert i Norge. Sykehuset var

kjent under mange navn, i samtiden er det referert til som Hospital for

venerisk syge, det almindelige Sygehuus, Christiania Sygehuus, Christiania

Lazareth og Sygehuset i Aggershuus Amt. For enkelhets skyld vil jeg referere

til det som det veneriske sykehus, da det reflekterer dets misjon om å

behandle venerisk syke.

 

 

 

https://www.michaeljournal.no/asset/pdf/2021/3-292-306.pdf

Edited by Ola Teige

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.