Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Fornavnet GRAMB, hva er det normalisert (i nyere tid)?

Recommended Posts

Tusen takk, Ivar. Nei til tross for tusentalls danske aner så har jeg ikke sett dette før,  muligens fordi navnene ble normalisert før jeg fikk dem. 

Finnes det noe fornavnregister som kan si noe om hvor vanlig Gram var?

Navnet Gram gir 1258 treff på Digitalarkivet, men dette inkluderer nok en del etternavn også.

&firstname=Gram

Det kan nok ha ulik opprinnelse, men det er kjent fra norrøn tid som navnet på Sigurd Fåvnesbanes sverd (drakedreperen).

Også brukt som personnavn står det på Wikipedia, 

https://no.wikipedia.org/wiki/Gram_(sverd)

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
  • Takk 1

"Norsk Personnamnleksikon" (Kruken og Stemshaug, 3. utg. 2013)

seier at det er eit nordisk namn, av gramr m 'konge, hovding'. Tilnamn og segnhistorisk namn i norrønt.

I bruk i kystbygdenei A-Agder frå 1500-talet til 1700-talet.

• Liker 2
  • Takk 1

Tusen takk til Matthias, Ivar og Ivar S.

Spesielt interessant å lese at Gram var i bruk i kystbygdene i A-Agder på 1500-1700 tallet. "Min mann" er jo et slikt bevis.

Det viser seg at Gramb Aanevig er Gram Arnevig (Arnevig i Eide som sognet til Vestre Moland kirke frem til Eide fikk egen  kirke på slutten av 1700-tallet (først tatt i bruk i 1806). At han er funnet som eier i Klingsund i Vestre Moland er svært naturlig da kirkeveien fra Eide gikk fra Arnevig - først med båt til Daumannshola i Klingsund og deretter til fots 5-6 km til kirken. Han ble kanskje/trolig gift med datter av Christen Klingsund*) forrige eier i Klingsund som han kan ha truffet underveis. Gården Klingsund ble mellom  1647 og 1665 delt og fikk to nye eiere (som var like gamle). Det er naturlig å tenke seg at forrige eier ikke hadde sønner, men to døtre som ble gift med disse. 

*)Christen Klingsund skal ha vært bondelensmann. Utdrag av mail fra fra Terje Sødal i 2010 om Oluf Christensen Klingsund nevnt i Skattemantallet 1664:

Han var trolig sønn av Kristen Kuld, som bodde i Klingsund, tidligere bondelensmann, og en av de som ble anklaget for trolldom under den store trolldomsprosessen i Kristiansandsområdet i 1650. Kristen kuld var fortsatt i live i 1664, og oppført under Klingsund. 80 år gammel i 1664.

Det er uklart for meg hvorfor han kalles Kristen Kuld og ikke Christen Olufsen Klingsund, men det kan skyldes at manntallet i 1664 har plassert ham på "Kalhaugnes" (Kaldnes idag) som er en del av Klingsund gården. Hans far er bare nevnt som Oluff Klingsund, tidligst i 1610.

Endret av Leif Salicath

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.