Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hans Christian Svendsen, 1816, Skedsmo

Recommended Posts

Hans Christian Svendsen ble født på Melby gård i Skedsmo den 28. februar 1816. Foreldrene var Svend Thoresen og Anne Marie Gulbrandsdatter. Han ble konfirmert i Aker den 30. september 1832. Da var han oppført på Brække eie gård. Den 9. september 1841 giftet han seg med Berthe Pedersdatter i Aker kirke. Senere emigrerte han til USA. Når Hans Christian giftet seg, bodde han på Bjølsen. Jeg forsøker å finne ham i Aker i 1842 og/eller 1843-tellingen for å se om noen av foreldrene bor sammen med ham, men jeg kan ikke finne Bjølsen i Sagene-distriktet i 1842. Leter jeg i feil distrikt? Det er også interessant å finne Hans Christian i tidligere tellinger i Aker. Finner Anne Marie og Hans Christian på Nordli gård i 1832. Nordli var ikke inkludert i Maridalen i 1833.

Anne Marie giftet seg muligens med Poul Olsen den 14. Mai 1822 i Slottskirken/Garnisonsmenigheten. Hun søker så om å få ekteskapet annullert. https://www.digitalarkivet.no/kb20061109040179 Kan det finnes rettsdokumenter i forbindelse med annulleringen og i så fall hvor?

Det jeg egentlig prøver å finne ut er hvor og når Hans Christians foreldre, Svend og Anne Marie, ble født...

Endret av Torhild Shirley

Sven Thoresen og Anne Marie Gulbrandsdt står som innflyttet til Skedsmo fra Eidsvold prestegjeld, nr5

Skedsmo prestekontor Kirkebøker, AV/SAO-A-10033a/F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. I 8, 1815-1829, s. 308
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040287

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.