Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Når person heter Daarthe Karine blir det nå ofte presentert som Karine Daarthe

Recommended Posts

På 20.5.2026 den 8.29, Arne Toftøy-Andersen skrev:

Det virker altså som de 2 navnene bytter plass. Er det med vilje, eller er det en feil? Gjelder mange personer med dobble fornavn.

Jeg antar at du her sikter til visninger i histreg.no og helst burde ha lagt spørsmålet ditt i tråden om histreg.no.

Det er nok så enkelt som at man begynner med å bygge opp en personpost med et tilfelle der personen kalles kun Karine, og når du så legger til nye poster kommer Daarthe som navn nummer to, fordi det er en nytt fornavn i tillegg til tidligere poster. Jeg irriterer meg også over at det har en lei tendens til å bli omvendt rekkefølge av hva som er på posten for dåp og mest vanlig blant de øvrige postene. Men da er det jo bare å rette opp, mens man ellers sluttrydder resten av navnefeltene.

35 minutter siden, Bodil Hørlück Berg skrev:

Jeg antar at du her sikter til visninger i histreg.no og helst burde ha lagt spørsmålet ditt i tråden om histreg.no.

Det er nok så enkelt som at man begynner med å bygge opp en personpost med et tilfelle der personen kalles kun Karine, og når du så legger til nye poster kommer Daarthe som navn nummer to, fordi det er en nytt fornavn i tillegg til tidligere poster. Jeg irriterer meg også over at det har en lei tendens til å bli omvendt rekkefølge av hva som er på posten for dåp og mest vanlig blant de øvrige postene. Men da er det jo bare å rette opp, mens man ellers sluttrydder resten av navnefeltene.

Ja, det var det som var meningen!

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.