Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg har skrevet bok om Ekeberg gård, nå leter jeg etter en Aabot takst som nevnes. Jeg ønsker å finne originalen. Har sett litt i panteregister 151/1 og bladd litt i pantebok Aker og Ekstrarettsprotokoll. Trenger tips til hvor takst kan være.

Fra bok: 

Takst på gården Ekeberg i 1898.

” Aar 1898 den 16. desember var vi undertegnede iflg sorenskriverens oppnevnelse av 7. ds. alle tilstede paa stamgodsbesidder James Michelsens eiendom Ekeberg gaard no.151 brugs no. 1 av skyld mark 55,90 i Østre Aker for at værdsætte nævnte eiendom. Eiendommens indmark og udmark indeholder efter hvad matrikuleringsbogen viser efter kart et samlet areal stort 1742 maal (17,420 ar) og værdsættes for kr. 500.- pr. maal, hvilket udgjør kr. 871.000. Husene iflg aabodsforretning takst av 25 de april 1895” Kr. 4.500. -

Samlet takstsum kr.875.500. - otte hundre og syttifem tusind og fem hundrede kroner. Det bemerkes, at eiendommen har en meget heldig beliggenhed idet den støder lige ind til Kristiania og gjennemskjæres av Ekebergveien. Signeret: Martin Haugerud og J. Rasch.”

Lenke til kommentar
https://forum.nasjonalarkivet.no/topic/373284-finne-takst-ekeberg-g%C3%A5rd-1898/
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.